Kola, šunka a jejich horší tvář
Kdo vypije tři sklenice koly, má v těle dost cukru na celý den.

Kdo vypije tři sklenice koly, má v těle dost cukru na celý den. Kdo si koupí dvacet deka šunky debrecínky v Tesku, zajistil si osmdesát procent denní dávky soli. Kdo by tyhle věci raději nevěděl, bude si muset zvyknout. Třináct velkých výrobců se rozhodlo, že spotřebitelům řekne o jejich jídle nějaké ty nepříjemné pravdy.


První potraviny označené podle standardu GDA („guideline daily amounts“ neboli „doporučené denní množství“) už se na českých regálech objevily. Je na nich napsáno, kolik je v jedné porci energie. A také kolik cukru, tuků, nenasycených mastných kyselin a soli.
Je tu také procentní vyjádření. Podle toho člověk pozná, kolik své denní dávky si právě vstříknul do žil. Zatím najdeme varovná čísla jen na několika věcech: některých polévkách v sáčku od Knorru, na nápojích od Coca-Coly, na majonézách Hellmans a na sladkostech od Nestlé. „V průběhu roku 2008 by měla být na většině výrobků a do konce roku 2009 na všech,“ slibuje Hana Janotová, mluvčí iniciativy pro Českou republiku. Týká se to veškeré produkce nadnárodních gigantů Cadbury Schweppes, Campbell’s, Coca-Cola, Danone, Kellogg’s, Kraft, Mars, Nestlé, Orangina, Pepsi a Unilever, z českých značek Opavie a Kofoly. Stejné značení se zavádí po celé Evropě.
U nás to spotřebitelé zatím sotva zaznamenali. Ve Velké Británii se kvůli tomu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu