O rozpočtu do počtu
Když se porovná rozpočet na rok 2008 s ostatními rozpočty, vyplyne jediná věc: letošní rozpočet je výjimečný tím, že není výjimečný vůbec ničím.
Tomáš Sedláček
(1977) je jedním z pěti předních mladých ekonomů světa (Yale Economic Review). Po studiích působil jako ekonomický poradce prezidenta Havla (2001–2003) a odborný poradce ministra financí (2004–2006); posléze se stal hlavním makroekonomickým analytikem ČSOB.
Když se porovná rozpočet na rok 2008 s ostatními rozpočty, vyplyne jediná věc: letošní rozpočet je výjimečný tím, že není výjimečný vůbec ničím.
Proklamovaně reformní rozpočet, který je však ve skutečnosti sekerovitý jako řemen – to už tu bylo, a to tak, že prakticky za všech vlád. Když na chvilku odhlédneme od „českého národního účetnictví“ devadesátých let a místo toho se podíváme na Eurostat, hravě na webu zjistíme, že vyrovnaný rozpočet jsme neměli od založení České republiky ani jeden. A to přes všechny proklamace o vyrovnaných rozpočtech. V devadesátých letech byl „nejvyrovnanější“ rozpočet v roce 1996, a to činil deficit 3,3 % HDP.
„Bravurní snížení“ deficitu na hrdinných 2,95 % HDP? To už zde rovněž bylo v letech 2004 a 2006. I to, že se „léčí“ veřejné finance tím, že se paradoxně zvedají daně, zde bylo (příjmy státního rozpočtu nominálně příští rok vzrostou o 9,2 procenta).
A jak je to s tím oslavovaným snižováním výdajů, o kterém se tolik mluvilo? Upřímně řečeno, na to, že právě kvůli…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu