Kutil milující střelný prach
Na záda si přidělal obří vrtuli ze vznášedla, zavěsil se pod strop, zapnul motor a udělal si tak v garáži k smrti nebezpečnou houpačku.
Na záda si přidělal obří vrtuli ze vznášedla, zavěsil se pod strop, zapnul motor a udělal si tak v garáži k smrti nebezpečnou houpačku. Oblékl si protipožární oblek, sedl si na raketové saně a odpálil se obrovskou rychlostí po kolejnicové dráze. Jedna hora v Alpách mu připomínala sopku, tak na ní pomocí střelného prachu simuloval gigantickou erupci.
To všechno bylo před lety. Dnes je Roman Signer (1938) o něco klidnější. A i když tenhle vitální švýcarský výtvarník ve své kožené bundě zdaleka nepřipomíná brzkého sedmdesátníka, na své první samostatné výstavě v Česku se představuje v kontemplativnější poloze.
S petardou v zádech
Na mezinárodní scénu uvedl odvážného experimentátora jeho krajan, známý kurátor Harald Szeemann, který ho v roce 1969 přizval do Bernu na výstavu Když se postoj stává formou. Roman Signer sice sochařství studoval, nicméně jeho „skulptury“ mají hodně akční charakter.
Z balonu například zavěsil stometrovou zápalnou šňůru, která po zažehnutí na pár sekund naznačila, jak by vypadaly blesky, pokud by si libovaly v co nejpřímějších cestách k zemi. Podobných – životu mnohdy nebezpečných – prací má Signer na kontě stovky, většinu z nich předváděl jen pro dokumentaci. Před veřejností jich provedl „jen“ několik desítek. Nedávno z nich sestavil monumentální třísvazkový katalog. A…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu