Kdo je tady režisér?
Lars Von Trier si oddechl od politických alegorií a natočil nízkorozpočtovou komedii Kdo je tady ředitel?.

Lars Von Trier si oddechl od politických alegorií a natočil nízkorozpočtovou komedii Kdo je tady ředitel?. V první minutě filmu nás v komentáři pod obrazem upozorňuje, že uvidíme nenáročnou taškařici, která se nám vykouří z hlavy dříve, než dojdeme z kina domů. Známý mystifikátor samozřejmě přehání. Ve skutečnosti Trierův rafinovaný scénář připomíná nejen shakespearovskou frašku maximálně těžící z komických situací založených na principu záměny identit, ale také absurdní komedii, ze které nepříjemně mrazí v zádech. V druhém plánu navíc přináší alegorickou metaforu o vztahu režiséra a jeho herců.


Ořezaní herci
Trier se v komediální odbočce ve své tvorbě vrátil k poetice mysteriózního seriálu Království (1994). Parodický syžet o kodaňské nemocnici, jejímiž nepevnými základy postavenými na vysušené bažině prosakuje Zlo, v sobě mixoval ingredience ze seriálů z nemocničního prostředí, sitcomů a béčkových hororů. Tvůrce obrazově vytříbených snímků v něm prokázal, že má i smysl pro načasování gagu, absurdní dialogy a černý humor. Po černobílé, vysoce stylizované Evropě (1991), jejíž realizaci předcházely pečlivě předkreslené storyboardy, objevil dánský excentrik kouzlo roztěkané ruční kamery a herecké improvizace. Jeho trademarkem se od té doby staly kromě nedbalého rámování obrazu také náhlé nemotivované střihy uprostřed scén.
Tyto libůstky dovedl Trier ve svém nejnovějším snímku…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu