Co se děje ve světě
Americkému sochaři a filmaři Matthewovi Barneymu probíhá retrospetiva v Muzeu moderního umění v San Francisku.
Velké retrospektivní výstavy si člověk spojuje s umělci, jimž hřívou prokvétají šediny. Americkému sochaři a filmaři Matthewovi Barneymu je ovšem teprve devětatřicet a už se může těšit z retrospektivy druhé. A ne ledajaké. První mu uspořádalo Guggenheimovo muzeum v New Yorku před třemi lety a druhá právě probíhá v Muzeu moderního umění v San Francisku. Vypadá to, že Barney, jehož filmy byly mimochodem k vidění na letošním festivalu v Karlových Varech, patří k nejvýznamnějším americkým umělcům své generace.
V San Francisku okupují Barneyho sochy, instalace, kresby a filmy celé jedno patro rozsáhlé galerie. Výstava se jmenuje Drawing Restraint (Kreslení s překážkami) podle cyklu, který umělec vytváří od roku 1987. Na začátku jej coby aktivního sportovce a studenta Yaleovy univerzity zaujalo, jaký vliv má na růst svalů překonávaní odporu při tréninku. Zkusil princip přenést do svého oboru a vymyslel si různá „posilování“, která měla podnítit jeho výtvarnickou tvořivost: plátno umístil na strop, na který dosáhl jen pomocí trampolíny, uvázal se na latexové lano, příliš krátké, než aby mohl pohodlně k plátnu, a kreslil přes jeho odpor. K vytváření soch začal používat nestabilní a nevypočitatelné materiály, které mění skupenství podle teploty nebo tlaku. Oblíbil si hlavně vazelínu. Později však změnil strategii a překážky zakoušené na vlastním těle nahradil postavami ve svých filmech (třeba…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu