0:00
0:00
Kultura30. 7. 20063 minuty

Co se děje ve světě

Dona Giovanniho představil jako drogového dealera z Harlemu, operu Così fan tutte stylizoval do restaurace, Bachovy kantáty o smrti zasadil do moderní nemocnice, kde je zpívá umírající pacient.

Astronaut
Fotografie: Peter Sellars dělá operou politiku. - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz Autor: Respekt

Dona Giovanniho představil jako drogového dealera z Harlemu, operu Così fan tutte stylizoval do restaurace, Bachovy kantáty o smrti zasadil do moderní nemocnice, kde je zpívá umírající pacient. A nyní přichází americký režisér Peter Sellars s další pozoruhodnou revitalizací. Tentokrát si vzal na paškál Mozartovu nedokončenou operu Zaide a jeho režijní práce opět okamžitě vyvolala prudké reakce prestižních kritiků a značný zájem publika.

Nová podoba díla měla premiéru na sklonku května ve Vídni v rámci celoročního mozartovského festivalu. A pokračovala ve velkolepém stylu: na začátku července byla provedena v Londýně a teď míří do New Yorku. Mozart začal psát Zaide ve třiadvaceti letech jako vážnou operu. Děj připomíná jeho pozdější úspěšný kus Únos ze serailu. I v Zaide jde o upadnutí křesťanů do područí tureckého otrokáře, lásku, útěk a odplatu. Chybí zde ovšem optimistický závěr, kdy sultán uprchlým otrokům odpustí. V Zaide není jasné, jak to s hlavními hrdiny vlastně dopadne. Opera na rozdíl od Únosu ze serailu končí prosbou otroků o milost. Právě v tomto dramatickém momentě ji tvůrce opustil.

Režisér Peter Sellars interpretuje torzo Mozartova díla po svém. Pro něj je to obecný apel proti otroctví, které tehdy Mozart sám prožíval jako nevolník arcibiskupa v Salcburku. Navíc přináší téma soužití křesťanů s muslimy. Opera by se ale podle Sellarse měla vždy zabývat aktuálními tématy, což…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc