Proč nejsou české perly na DVD
Světový film je dostupný, domácí ne – takový je tu na ministerstvu prostě Bonton. Když sledujete Antonioniho snímek Noc, který si teď můžete za babku koupit na DVD v Levných knihách, nebudete zřejmě smekat jen před genialitou režiséra, kameramana nebo herců.
Světový film je dostupný, domácí ne – takový je tu na ministerstvu prostě Bonton.
Když sledujete Antonioniho snímek Noc, který si teď můžete za babku koupit na DVD v Levných knihách, nebudete zřejmě smekat jen před genialitou režiséra, kameramana nebo herců. Musíte se poklonit i české firmě, která vám ten zážitek zprostředkovala. Pak ale zavřete počítač a začnete se zabývat otázkou, která milovníky filmu trápí už léta: Proč nejde podobně sledovat řadu pozoruhodných českých filmů z nedávné historie? Za to, že filmy Antonioniho, Bergmana nebo Kurosawy si pořídíme jednodušeji než díla Vláčila, Chytilové nebo Schorma, přitom může jediná, zato velice podivná smlouva z dílny ministerstva kultury. A její případná změna ve prospěch milovníků filmu je v nedohlednu.
Čtvrtina je vaše
V roce 1998 tehdejší ministr kultury Pavel Dostál pasoval na deset let do role exkluzivního vládce nad osudy všech českých filmů natočených v letech 1965 až 1991 firmu Ateliéry Bonton Zlín. Jeho smlouva s Bontonem byla uzavřena bez výběrového řízení. Ateliéry se vlastně staly obchodním zástupcem Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, který vlastní práva k filmům, spravovaným za komunistů Ústřední půjčovnou filmů. Provize z prodeje je štědrá: činí plných 25 procent. To je číslo, nad nímž producenti zdvihají obočí: například Ondřej Trojan nebo Pavel Strnad upozorňují na to, že za tento podíl by své filmy rozhodně neposkytli. Zbytek…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu