Šeherezáda Hůlová má znovu co říct
Mladá česká autorka Petra Hůlová (26) se vrátila ze studií v Americe a přivezla s sebou nový, v pořadí už třetí román. Po překvapivé prvotině Paměť mojí babičce a introspektivním příběhu Přes matný sklo, v němž k rozezlení mnoha kritiků opustila daleké kraje a vrátila se k civilním pražským prožitkům, je tady s „americkým“ románem Cirkus Les Mémoires.
Přesně tenhle typ literátů nám chybí: těch, co mají chuť poznávat svět a vyprávět čtivé a srozumitelné příběhy.
Mladá česká autorka Petra Hůlová (26) se vrátila ze studií v Americe a přivezla s sebou nový, v pořadí už třetí román. Po překvapivé prvotině Paměť mojí babičce a introspektivním příběhu Přes matný sklo, v němž k rozezlení mnoha kritiků opustila daleké kraje a vrátila se k civilním pražským prožitkům, je tady s „americkým“ románem Cirkus Les Mémoires.
Nejít pod cenu
Scéna: New York. Osoby a obsazení: mladí, stárnoucí i úplně staří přistěhovalci či nejrůznější lidi „na černo“, kteří v obrovité zemi dělají, co se dá, aby se chytli drápkem a ona je nerozemlela na jemný prach. A samozřejmě jejich příběhy, vyprávěné tak poutavě, že knihu nejde odložit. Ramid odněkud ze Sýrie, Jordánska či jiné země, odkud pocházejí „uzenáči“, potká v newyorském parku Terezu, začínající fotografku z Prahy. Ta ani neví „jestli je Chomejní z Iráku, nebo z Íránu“, a přijela jako miliony jiných zrealizovat svůj americký sen lehce páchnoucí po naivitě – vydat knížku svých fotek. Na rozdíl od ní je Ramid v Americe už dvacet let a hlavně o něm a jeho rodině je tenhle příběh jako vystřižený z fantazie emigrantské Šeherezády.
Všechno se děje v polosnu, krutě nasvíceném realitou bílé i černé americké bídy, sociálních rozdílů i bezbřehých možností. Stačí jen zatáhnout za ten…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu