Trh se současným uměním je u nás zatím neznámou záležitostí. Tradice mecenášů a sběratelů vzala s komunismem za své a nová ekonomická elita se do nejisté investice moc nehrne. To v Německu se se současným uměním obchoduje čile. Dokazuje to desátý ročník veletrhu Art Forum Berlin, který právě skončil v metropoli našich západních sousedů. V halách na konci města představilo sběratelům, kurátorům a veřejnosti čerstvá umělecká díla sto dvacet devět galerií z pětadvaceti zemí světa. Vzduchem létaly miliony, ale ne každý odjížděl jako vítěz.
Masáž pro génia
Drobný černovlasý muž v džínech a černé košili vyhlíží v popředí své galerijní kóje první zákazníky. Je to pan Javier Peres, vlastník galerie v Los Angeles. Přijel na veletrh nejen prezentovat umění, ale také otevřít v Berlíně pobočku. „Mám hodně kupců z Evropy, hlavně z Řecka, Norska a Švýcarska. To oni mě k tomu dotlačili, aby nemuseli pořád létat přes oceán,“ vysvětluje Peres. Zvolil nakonec Berlín, protože nabízí galeriím v porovnání s jinými západoevropskými metropolemi nejvíc prostoru za nejméně peněz. Průmysl se vystěhoval, fabriky i domy zůstaly prázdné, město neví, co s nimi, nájmy jsou tady nižší než v Praze. Jeho místní galerie má téměř pět set metrů čtverečních.
„Tohle dílo je za dvacet tisíc eur, madam,“ informuje Peres jednu z prvních návštěvnic. Jedná se o šest skleněných bání,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu