Pavarotti zpíval naposled
Tento pátek uplyne čtyřiačtyřicet let od chvíle, kdy slavný italský tenorista Luciano Pavarotti (69) poprvé veřejně vystoupil v opeře. Tytéž árie z Pucciniho Bohémy, kterými kdysi zahájil hvězdnou dráhu, jsme mohli z jeho úst slyšet také minulou středu v pražské Sazka Aréně, kde zpíval v rámci svého světového turné na rozloučenou. Pavarottiho úctyhodná kariéra tedy opsala kruh, na rozdíl od jeho debutu však poslední pražské vystoupení příliš radostné nebylo.

Tento pátek uplyne čtyřiačtyřicet let od chvíle, kdy slavný italský tenorista Luciano Pavarotti (69) poprvé veřejně vystoupil v opeře. Tytéž árie z Pucciniho Bohémy, kterými kdysi zahájil hvězdnou dráhu, jsme mohli z jeho úst slyšet také minulou středu v pražské Sazka Aréně, kde zpíval v rámci svého světového turné na rozloučenou. Pavarottiho úctyhodná kariéra tedy opsala kruh, na rozdíl od jeho debutu však poslední pražské vystoupení příliš radostné nebylo.


Ve stopách Carusa
„Miluji potlesk. Očekávám ho. Prahnu po něm. Je to můj stimul i odměna,“ říká legendární tenor v biografické knize Eve Ruggierové. Dočkal se ho i v Praze, ale spíše než potlesk za odzpívané árie a písně to bylo uznání jeho celoživotního díla. Z fantasticky dynamického hlasu zbyl stín. Stopy génia probleskovaly jen tu a tam. Pavarottiho silná závislost na aplaudujících davech způsobila, že zpěvák bohužel propásl nejlepší chvíli na důstojný odchod. Operní kritika již léta jeho představení strhávala a předznamenávala zpěvákův konec. V posledním rozlučkovém uvedení Toscy v newyorské metropolitní opeře minulý rok byl dokonce jeho projev na hranici katastrofy: dirigent musel hnát nebo brzdit orchestr podle toho, kde maestro přeskočil dobu nebo byl mimo frázování, klíčové árie pak tenor odzpíval vsedě. Připomínal tak špičkového překážkového běžce, který už nemůže a dá se na trati poponášet. Na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu