
Praha a alternativní, moderní kultura nejdou dohromady, říká jeden, ne úplně okrajový názor. Chybí nápady i invence, a když se náhodou objeví, konvenční radní ji neumožní vývoj a třeba i za asistence policie ji pošlou k ledu. Příkladem může být osud dočasných alternativních ostrůvků jako Ladronka, Medáci ze Starých Střešovic nebo Bergmannova dejvická škola – žádný z nich nedostal šanci dostát svým záměrům a vyvinout se ve svébytné centrum. Nic jako východoberlínský činžák Tacheles, který po pádu zdi obsadili mladí umělci a za podpory města jej předělali pro potřeby alternativní kultury, v českém hlavním městě zkrátka nenajdeme. Přitom na začátku nového tisíciletí se i v Praze objevily dva projekty na podobná kulturní alternativní centra. Za jedním stál známý výtvarník David Černý, za druhým lidé kolem časopisu Umělec. Oba vypadaly velmi nadějně a v tuto chvíli už měly nějaký čas fungovat. Oba bychom ale na oznámených místech hledali marně. Proč?
Meet Factory Davida Černého vznikala v Holešovicích za pomoci restituentky Heleny Wiegandové. Ta se o Černého plánech dozvěděla náhodou a nadchly ji natolik, že nabídla bezplatný pronájem svého objektu – bývalé továrny na šunku. Kromě tuctu ateliérů v něm mělo být ještě kino, fotostudio, galerie, internetová kavárna a zkušebny. Rekonstrukce měla stát 25 milionů korun, které chtěl Černý získat hlavně ze státních grantů a od sponzorů. Jenže právě ten hlavní – pražský magistrát – od akce na poslední…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu