0:00
0:00
Zahraničí9. 9. 20026 minut

Levice v negližé

Astronaut

Na Slovensku se volební kampaň blíží vrcholu a první pohled na ni je vskutku paradoxní. Informační servis elektronických médií, co se týče zpráv z politického života, je chudší než kdykoli v období „nekampaně“. Čím je tento stav způsoben?

Zářez po 13 letech

↓ INZERCE

Anomálie je dána mimořádně špatným komplexem zákonů, jež upravují průběh kampaně tak nešťastně, že fakticky každou standardní informaci ze stranické akce i vystoupení kandidujícího politika lze interpretovat jako politickou reklamu, což je zakázáno. Jde o absurdní situaci, ležící plně na odpovědnosti politiků, kteří se navzdory opakovaným výzvám nerozhýbali k novele příslušných zákonů. Nelze se ubránit dojmu, že především z úzce stranických pohnutek; především Hnutí za demokratické Slovensko, křesťanským demokratům (KDH) a Straně maďarské koalice (SMK), které mají stabilní voličský kádr, by hrála do karet spíše nižší voličská účast. I proto je zdánlivě paradoxem číslo 2, že mezi ústřední témata kampaně patří novelizace volebního zákona. Jde ale vskutku jen o zdání; motivací není lepší informovanost voličů v budoucnosti, nýbrž radikální změna politického systému. Toto téma je zajímavé tím, že je jediné, kde se rýsuje téměř jednomyslný soulad politických sil, jež budou tvořit kostru příštího parlamentu. HZDS (předseda Vladimír Mečiar), Smer (předseda Robert Fico), Slovenská demokratická a křesťanská unie (SDKÚ, premiér Mikuláš Dzurinda), ANO (mediální magnát Pavol Rusko) i Hnutí za demokracii …

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc