Už napřesrok se první dvě pražská divadla placená až dosud z rozpočtu magistrátu osamostatní a ve volné soutěži se budou ucházet o granty. Na první pohled formální proměna Archy a Činoherního klubu z příspěvkových organizací v obecně prospěšné společnosti znamená doslova revoluční krok. Dojde ke zvýšení efektivity, zamezí se zbytečnému plýtvání a vedení divadel už nebude svazováno byrokratickými povinnostmi vůči magistrátu. „Konečně zmizí jeden z posledních reliktů socialismu v pražském divadelnictví,“ říká ředitel Divadelního ústavu Ondřej Černý, jenž se podílel na vypracování analýzy k chystané divadelní transformaci. Zcela odlišný názor má ale vedení Herecké asociace. „Transformace je útok proti nekomerční kultuře. A může to dojít tak daleko, že polovina herců skončí bez práce a budou se živit čištěním bot,“ rozhořčuje se členka prezidia Herecké asociace Táňa Fischerová.
Konec byrokracie
Hlavní změnou v divadelních financích má tedy být to, že soubory budou místo dosavadních ročních dotací dostávat čtyřleté granty. S penězi tak divadla budou moci naložit efektivněji než v minulosti a každý výdaj už nebude schvalovat byrokratickým způsobem městská rada. Určitá kontrola radních ale zůstane, protože ve správních a dozorčích radách divadel zasednou i zástupci magistrátu. Ředitelé obou divadel, kterých se první pokusná transformace týká, si chystanou změnu pochvalují. "Dosud jsme museli ušetřené peníze odevzdávat magistrátu. Hrozilo, že napřesrok…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu