Příjezd měšťáků na venkov mívá na filmovém plátně v poslední době často podobné příznaky: z automobilů vystupují pobledlé postavy, v okouzlených gestech odhazují mobilní telefony do rybníka, nadšeně natáčejí na videokameru pasoucí se dobytek a vdechují svěží vzduch z plných plic. Radosti i úskalí obou světů jsou dobře zmapované: za světácké sebevědomí a zajímavou práci se platí odstřižením od prvotních věcí člověka a život mezi hvozdy bývá vykoupen všudypřítomnou nakažlivou letargií. Civilizační sondy, které spojují třeba Vorlovu Cestu z města nebo Slámovy Divoké včely by nebylo čestné paušálně zpochybňovat, pokud ale někomu scházel v pohledu na prolínání života ve městě a na vsi moment překvapení, jednoho se může tento týden dočkat. Ve středu má totiž premiéru film Radhošť, složený ze tří kratších autorských snímků. Závěrečný titulní film Radhošť splétá mystické kořeny Valašska i jeho prozaickou současnost v rozjíveném studentském šklebu a netušených vírech magického realismu.
Proti osudu
Film Radhošť je výjimečný už tím, že ho od tohoto týdne v kulturních přehledech vůbec najdeme. Všechny tři filmy, z kterých je poskládán, totiž vznikly jako studentské projekty na FAMU a délkou nepřesahují tři čtvrtě hodiny: v takovém případě zpravidla po několika projekcích na studentských festivalech, případně nočním uvedením na ČT 2, nadobro skončí ve školních archivech. Producent titulního snímku Jiří Konečný, jinak student produkce na FAMU, se ale s…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu