Svému lahůdkářství se kladenský inženýr Radek Pohnán (29) začíná naplno věnovat, když přijde večer z práce. Na to, že s obchodem začal v půlce ledna bez jakékoli reklamy, se mu nedaří špatně: minulý týden přišla objednávka (na kávu a ovocný čaj) od zákaznice až ze Spojených států. „Jak se jí to vyplatí? To nevím, možná chtěla zkusit, jestli to funguje. Ale každopádně platila předem,“ říká muž, který svou internetovou prodejnu dobroty.cz řídí z vlastního bytu a zaměstnává v ní pouze sám sebe. S několikaletým zpožděním za Amerikou Češi objevují půvab „virtuálního“ podnikání: počet českých obchodů na Síti překročil tisícovku, přičemž většina z nich vznikla v posledním půlroce. „Umíte si představit, jaké šílenství by vypuklo, kdyby až teď někdo zjistil, k čemu je dobrá ropa? Tak právě to dnes prožívá světový internet a český trh není výjimkou,“ komentuje David Petrla z internetového obchodního domu Vltava2000.
Máte v práci počítač?
Ani americké nákupy přes internet jistě nelze přeceňovat, tvoří pouze 1,5 % tamního maloobchodního obratu. Podle všeobecného mínění však mají skvělé vyhlídky: vždyť počet zákazníků i objem tržeb v amerických virtuálních obchodech se loni ztrojnásobil. „Pro rozvoj obchodů je nejdůležitější, kolik domácností má připojení na internet,“ konstatuje Jiří Donát, který se v poradenské firmě Deloitte & Touche internetem zabývá. Čísla vypadají přibližně takto: ve Spojených státech se na Síť dostane polovina domácností, v západní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu