0:00
0:00
Téma29. 9. 199719 minut

Zachraň se, kdo můžeš!

Astronaut

Koncem loňského roku se do světa rozletěl vzrušující verdikt: čeští osmáci jsou hned za svými kolegy ze Singapuru nejlepšími znalci přírodních věd na světě a skvěle ovládají i matematiku. Ukázala to data mezinárodního výzkumu, který probíhá už dva roky. A jeho nejčerstvější výsledky dnes naši skvělou pozici potvrzují: také české čtvrté třídy patří ke světové špičce. To už je tedy něco! S rostoucím důrazem ekonomiky na vzdělanost co nejširších vrstev obyvatelstva se přece preferují právě přírodovědné a technické obory, které se dají nejlépe využít v hospodářské praxi.

Kromě přirozeného pocitu národní hrdosti však zmíněný úspěch vzbuzuje také otázky. Především: proč se o něm více nemluví? Ministři školství ani jiní politici učitele nebo žáky nepochválili za vynikající reprezentaci země, nikdo také nahlas nepřemýšlí o tom, jak zpopularizovat schopnosti absolventů českých škol mezi zahraničními investory. Jako by se nic nestalo. Tisíce učitelů a statisíce žáků dosáhly na druhou příčku s nemalou námahou, snažili se ale zbytečně. Nikdo jim nepoděkoval, jejich znalosti jim v životě k ničemu nejsou, a jak se zdá, v nejbližší době ani nebudou.

Japonci, Češi a Nizozemci

↓ INZERCE

Jak jsme svého času informovali (viz Respekt č. 50/96), čeští žáci osmých tříd obsadili v konkurenci 40 zemí všech světadílů druhé místo v přírodovědných předmětech (přírodopis, fyzika, chemie,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc