
Železnice je klikatá
Přes ztrátu 7 miliard bylo zvýšení jízdného na dráze odloženo


Nový ředitel Českých drah ing.Emanuel Šíp se před půl rokem ujal úřadu s takovou razancí a podnikatelskými plány, jaké jsme dosud ve státním sektoru nepoznali. Co se za půl roku jeho manažerování změnilo a co všechno se chystá?
Proč nebylo zvýšeno jízdné
České dráhy (ČD) jsou zoufale ztrátové: jenom vloni prodělaly podle prozatímních odhadů téměř 7 miliard korun. Největší podíl na ztrátě má osobní doprava: náklady jsou třikrát vyšší než zisky a za loňský rok činila ztráta podle odhadů 5–6 miliard korun. Proto překvapilo, že od 1.ledna nebylo - jak se původně předpokládalo - zvýšeno jízdné v osobní dopravě. Ing.Šíp k tomu říká: "Ministerstvo dopravy a ČD navrhovaly padesátiprocentní zvýšení maximálních cen, ale porada ekonomických ministrů a ministerstvo financí zvýšení tarifů odložily. Tarify se nezměnily od září 1990 a od té doby se ceny energie, strojírenských výrobků i lokomotiv, i dalších našich vstupů zněkolikanásobily. Průměrné zvýšení jízdného by nakonec bylo asi 30%, protože bychom používali celou řadu slev. Chceme konečně podnikat a obchodovat. My se dokonce domníváme, že jízdné nemusí být vůbec regulováno, stejně jako nejsou již od září regulovány tarify v nákladní dopravě. Spolehlivě nás reguluje konkurence autobusové dopravy: naše tarify by i po zvýšení činily 35–40 haléřů na osobu a kilometr, zatímco jízdné v autobusové dopravě představuje asi…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu