0:00
0:00
Kultura21. 1. 19915 minut

Reklamní standardy

Subliminální sugesce je jedna z věcí, které jsou v Británii zakázané. Přesněji řečeno je zakázaná tam, kde by subliminální skrytá informace odváděla podvědomou pozornost vnímatele na něco emotivního, co nemá s vlastním výrobkem nic společného.

Astronaut

Subliminální sugesce je jedna z věcí, které jsou v Británii zakázané. Přesněji řečeno je zakázaná tam, kde by subliminální skrytá informace odváděla podvědomou pozornost vnímatele na něco emotivního, co nemá s vlastním výrobkem nic společného. Do obrazu zakódovaní řvoucí muži, sekyry a useknuté penisy by tedy Britům žádnou whisky neprodaly.

Na reklamy zde totiž existuje přísný cenzurní úřad, zvaný Advertising Standards Authority, který přísně dohlíží, aby se v reklamách zásadně neobjevilo toto: a) nepravdivá informace o výrobku či firmě, b) jméno konkurenčního výrobku či firmy způsobem, který by konkurenci urážel nebo znevažoval, c) cokoli, co by uráželo národnostní, náboženské či jiné menšinové cítění, d) vulgarita, násilí nebo pornografie, e) jakýkoli výrobek, který je prokázaně životu či zdraví škodlivý, f) cokoli, co omezuje nebo ovlivňuje divákovu svobodu volby koupit výrobek, jaký chce, podle vlastního vkusu, potřeby a zvážení.

Do této poslední kategorie právě patří subliminální reklama, a to z tohoto důvodu: skrytá informace, kterou divák vědomě nevnímá, putuje rovnou do jeho podvědomí, odkud opět bez jeho vědomí ovlivňuje koupi výrobku na základě nikoli vědomé volby, nýbrž nevysvětlitelného emotivního nutkání, nijak nesouvisejícího s výrobkem samotným. Opět zde převládl starý dobrý britský smysl pro fair play.

Vedle těchto zákonem stanovených cenzurních norem si britští producenti reklam nasadili ještě jednu drobnou autocenzuru: reklama nesmí být…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc