Indiánské léto
Po čtyři staletí si Bledá Tvář Irokéze porobovala: nejprve kulkou a buldozerem, posléze podnikatelskou aktovkou. Bledá Tvář zabrala lesy a půdu, řeky proměnila ve stoky. Indiány připravila o identitu, jejich kulturu zahnala do defenzívy.
Po čtyři staletí si Bledá Tvář Irokéze porobovala: nejprve kulkou a buldozerem, posléze podnikatelskou aktovkou. Bledá Tvář zabrala lesy a půdu, řeky proměnila ve stoky. Indiány připravila o identitu, jejich kulturu zahnala do defenzívy. Hrstku bojovníků proměnila v bandu pašeráků a opilců. Na konci dvacátého století se z poraženého Indiána opět stal bojovník, usilující o svá svrchovaná práva na vlastním území proti vlastní vládě, která se zavázala, že bude chránit jeho zájmy. Bledá Tvář však znovu použila kulku.
Podél transkanadské magistrály hoří posvátné ohně. Indiáni vztyčili kříže jako symbol solidarity s Mohavky, kteří 11.července zahájili předem prohraný boj.
Na protest proti rozpínavosti golfových fanatiků v indiánské rezervaci Oka vybudovali Indiáni z kmene Mohavků barikády. Zablokovali Mercieho most, jeden ze čtyř, které spojují ostrov Montreal s pevninou. Vyřadili tak z provozu jednu z nejvýznamnějších dopravních tepen.
Zpočátku bezvýznamný spor o územní požadavky Indiánů přerostl v celonárodní konflikt, ve kterém se odrazily rozpory kanadské společnosti. 79 dnů byla Oka středem pozornosti všech sdělovacích prostředků, i když později tento zájem oslabila krize v Perském zálivu. Kanaďané měli pocit, že se jim demokracie hroutí pod nohama. Denně se střetávali s ozbrojenými silami: na ulicích, na nábřežích, na obrazovkách. Spánek byl přerušován pravidelnými průzkumnými lety armádních helikoptér nad jižními oblastmi Montrealu.
Po celou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu