0:00
0:00
Společnost25. 6. 20165 minut

Z e-shopu na kolo

Přeprava zboží může být i ekologická. Stačí využít vlak a kolo.

Martin Sturzenegger / La Regione Ticino
Tým projektu Imagine Cargo připravený šlápnout do pedálů.
Autor: Thomas Egli

Každé kliknutí na tlačítko „objednat“ v internetovém obchodě představuje zátěž pro životní prostředí a vzhledem k tomu, že stále víc lidí objednává on-line, má to dalekosáhlé důsledky. Obzvláště přeprava výrobků ze zahraničí si žádá ohromný přepravní aparát: dodávka – letadlo – dodávka a podle nedávné studie klimatologů z Cambridgeské univerzity činí podíl přepravy zboží na stávajících globálních emisích CO2 zhruba jednu čtvrtinu.

Přepravce na jedné straně těší stoupající objem přepravovaného zboží, ale zároveň je zlobí ucpané ulice a obsazená parkovací místa. Startup Imagine Cargo to naopak netrápí: „Zní to paradoxně, ale čím víc se ulice plní, tím zajímavějším se stává náš obchodní model,“ uvádí jeho generální ředitel Nick Blake. Strategie curyšské firmy je prostá a efektivní zároveň: namísto letadel a nákladních aut využívají bicykly a vlaky. Kurýr na kole vyzvedne balík od odesílatele a zaveze ho na železniční stanici, odkud ho do cílového města doveze vlak. Tam druhý kurýr na kole balíček vyzvedne a dopraví adresátovi.

↓ INZERCE

Emise těžší než balík

Blake, osmačtyřicetiletý odborník na logistiku, pracoval léta jak pro FedEx, tak pro UPS. „Emise CO2 jsou v tomhle odvětví enormní a stále rostou,“ tvrdí. Blake se v rámci vědecké studie věnoval konceptům udržitelnosti přepravního průmyslu. A na co přišel? „Žádné neexistují.“

Proto na počátku roku 2014 spolu s německým expertem na cyklologistiku Benjaminem Duhem založil firmu Imagine Cargo. Použití kol pro rozvážku a vlaků pro přepravu jim připadalo samozřejmé, a přitom až do té doby žádná přepravní společnost tento koncept důsledně nerealizovala: „Překvapilo nás to, protože takto se emise CO2 redukují o 99 procent,“ uvádí Blake.

Podle švýcarské nadace MyClimate Foundation emise CO2 často doslova „převáží“ dopravené zboží: pětikilogramový balíček cestující 800 kilometrů vytvoří až 12 kilogramů CO2. „To je zátěž pro životní prostředí, které jsme se chtěli vyhnout,“ říká Blake. Navíc to zatěžuje i peněženky: čím dál vyšší počet zemí uvaluje na soukromé firmy uhlíkovou daň, jak je tomu ostatně i ve Švýcarsku od roku 2008.

Ačkoli tento startup záhy vyhrál různé ekologické ceny, například Curyšskou klimatickou cenu, uvést projekt na trh stálo mnoho času, nervů a peněz. Loni se Imagine Cargo etablovala v Rakousku. Vídeň, Štýrský Hradec, Salcburk i Linec měly prospěch z ekologicky udržitelné dopravy balíků. Ale na počátku nového roku Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) přišly s neradostnou zprávou: zrušily železniční kurýrní balíkovou službu. Firma Imagine Cargo byla zpátky na startu.

To si nenecháme ujít

Po tomto kroku zpátky následovaly dva kroky kupředu. V Německu Imagine Cargo od jara úspěšně funguje v Berlíně, Mnichově, Frankfurtu a Freiburgu a letos v létě se firma přiblíží svému hlavnímu cíli: transevropské distribuční síti. Má být dostupná i ve Švýcarsku – v Curychu, Ženevě a Bernu. Předpokládaný partner, Švýcarské spolkové dráhy (SBB), tento nápad vítá: „Podporujeme kombinaci kolo – vlak – kolo pro mezinárodní kurýrní byznys,“ uvádí mluvčí SBB Michelle Rothen.

Po těžkých časech v posledních několika letech doufají i cyklopřepravci v nárůst zakázek a těží teď z nedávného globálního posunu k udržitelnosti. Basilejský provozovatel cyklokurýrní služby a podnikatel Jérôme Thiriet se společností Imagine Cargo vyjednává. Mluví o „pozoruhodném konceptu“ a „zajímavém trhu“, který se právě teď otevírá: „Tohle si nechceme nechat ujít,“ tvrdí.

V rušné městské dopravě dokáže bicykl dorazit k cíli až dvakrát rychleji než nákladní auto. Cyklodoprava má ovšem jednu slabinu: sníženou kapacitu. Kurýrní společnosti to hodlají napravit technologickou inovací. V Thirietově případě jde o nákladní elektrokolo, které kurýrovi umožní převézt až 300 kilogramů na jednu cestu.

Přes oceán

Hlavní přepravci již od inovativních společností jako Imagine Cargo cítí konkurenční tlak. „Pohybujeme se na velmi pestrém trhu,“ uvádí Bernhard Bürki, mluvčí Švýcarské pošty, která již spustila vlastní kurýrní službu provozovanou ekologičtějším způsobem. Švýcarská pošta stejně jako všichni přepravci těží z rychle rostoucího trhu. Jen loni dopravila 115 milionů balíků, o tři miliony více než v předchozím roce a o pět milionů více než v roce 2013, čímž si kompenzovala hroutící se trh s listovními zásilkami, jejichž objem klesá už léta.

Hlavním motorem v této branži jsou nákupy přes internet, které zatěžují životní prostředí hned dvojím způsobem. V Německu se každý den odesílatelům vrátí 800 tisíc zásilek, což podle Freiburského ekologického institutu znamená 400 tun CO2 navíc. Mnoho úřadů takové údaje znepokojují, a proto do své energetické politiky začínají zapracovávat opatření na snížení emisí CO2 v přepravě: například v Curychu odbor životního prostředí pro dopravu po městě výslovně doporučuje elektrokola.

Takto by vnitroevropská dodávková služba mohla záhy zohlednit klimatické potřeby. Ale k zámořské dopravě zatím žádná alternativa není. To se však může brzy změnit. Různé společnosti vyvíjejí hi-tech plachetní lodě, které budou výrazně rychlejší než kontejnerové lodě – a zároveň ekologičtější. „To si v Imagine Cargo také dokážeme představit. Možná budou cyklokurýři záhy čekat v docích, a ne na železniční stanici.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].