Věčná legenda o souboji rychlovlaku s metrem
Kdo zaklel cestu z centra na pražské letiště a zpět
O víkendu jsem vyzvedával na letišti přítele z Anglie. Strašně se divil, že nikde nevidí ani stanici metra, ani zastávku vlaku. A to jsem toho tolik slyšel o vaší skvěle fungující městské hromadné dopravě, kroutil hlavou - a já si při té příležitosti vzpomněl, jak jsem v roce 1994 prosazoval na poradě Respektu článek o přípravě vlakové rychlodráhy, která by spojila letiště s centrem Prahy, v tomto případě s Masarykovým nádražím. Článek jsem neprosadil, děly se důležitější věci, rozumně jsem ustoupil.
Střih. Po příchodu nového tisíciletí jsem jezdil na ruzyňské letiště mnohem častěji. Autem, i když jsem si uvědomoval, že je to tak trochu začátek cesty do ekologického pekla. Ale nedovolil jsem si nabídnout milým návštěvám v zimě vymrzlé a v létě přehřáté autobusy plus postávání v zácpách. Zároveň jsem znovu začal pátrat, jak daleko je to s rychlodráhou. Od roku 1994 se nic nestalo - ale narazil jsem v médiích na slibnou myšlenku, že by se na letiště mohla prodloužit trasa metra A.
Střih. I v roce 2008 ležel projekt rychlodráhy u ledu, nicméně pražský magistrát vedený Pavlem Bémem vskutku přišel s projektem prodloužení metra A na letiště. Uběhlo už čtrnáct let od mého prvního nápadu napsat o rychlodráze a metru na letiště, tak jsem se ho tehdy pokusil na poradě oprášit, ale zase jej přebily důležitější věci. Tehdy přitom vše vypadalo velmi slibně, jenže pak najednou pražští radní rozhodli, že linka nepovede z Veleslavína dál na letiště, nýbrž uhne do nemocnice Motol.
Z pohledu vytíženosti metra i zahraničních turistů to nemělo moc logiku, Prahou šla fáma, že Metrostav potřeboval prorazit tunel patřičné délky a hloubky, aby získal certifikát na ražbu tunelů po celém světě. Směr z Veleslavína na letiště umožňoval vést část trasy po povrchu, ale tunel pro certifikaci musel být delší, tak se odbočilo do Motola. Prokázat se to samozřejmě nedalo, ale stejně tak se nedala prokázat efektivita trasy do Motola, takže občané zůstali u fám a letiště u autobusů.
Střih. Předloni byla cesta na letiště obohacena o portýry. Otevřelo se totiž metro Veleslavín, ale výstup z vestibulu směrem k autobusům na letiště nemá eskalátory, a tak zhruba tři miliony turistů ročně tahají kufry po celkem dvaatřiceti schodech; pokud nesvěří zavadlo podivnému muži, který se posunky pokouší dostat jejich věci do svých rukou. Mimochodem i tato drobnost nahrává konspirační teorii, že o směru do Motola se rozhodovalo v poslední chvíli - a že se v projektu Veleslavína nepočítalo, že by to byla konečná metra směrem na letiště.
V roce 2015 zároveň České dráhy znovu zvedly projekt rychlovlaku. Vlastně by šlo odbočku běžné železniční trati Praha – Kladno a slovo rychlo je v tomto případě trochu přehnaným výrazem, vlak by jezdil běžnou rychlostí osobáků, tzv. maximálně devadesát kilometrů za hodinu. Stavět se ještě nezačalo, ovšem dráhy už slíbily, že se začne na letiště jezdit v roce 2027.
Střih. Letos na jaře přišel s iniciativou i pražský magistrát: možná by přece jen bylo dobré postavit od Veleslavína na letiště metro. A už se připravuje studie. Pro jistotu jsem tenhle příběh vyprávěl pětileté vnučce. Až začne sama autem vyzvedávat na letišti své přátele, bude jim muset vysvětlit, jak to s tím rychlovlakem a metrem do Ruzyně vlastně bylo a je. A taky aby si na tomto zdánlivě nudném příběhu uvědomila, v jaké zemi žije.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].