Nejznámější český youtuber končí: Nejde to dělat do čtyřiceti
Jirka Král neodchází z YouTube se špatnou pověstí
V předvečer prvního školního dne dostala velká část školáků nechtěný dárek: nejznámější český youtuber Jirka Král - a důvod, proč velká část z nich začala pravidelně navštěvovat Youtube - ukončil svou kariéru na této platformě. „Točíme posledního scénu do posledního videa. Už žádné jiné nebude,“ řekl osmadvacetiletý tvůrce v dokumentu Byl jsem youtuber, který zveřejnil jako tečku za svým šestiletým působením. Rozhodnutí zdůvodnil tím, že ho tvorba videí už nenaplňuje.
Králův Youtube kanál přitom odebíral přes jeden milion lidí. Konec kariéry tohoto internetového fenoménu by se s nadsázkou dal přirovnat například k prohlášení Ani Geislerové, že se už nikdy neobjeví v žádném českém filmu.
Konec je to nicméně pochopitelný. Král si publikum vytvořil především komentováním videoher, postupem času se snažil svou tvorbu měnit, ale část fanoušků si žádala zpět původní koncept zaměřený na hraní her. Navíc českého youtubera sledovalo až o dvě generace mladší publikum, což značně komplikovalo výraznější změnu. „Nejde to dělat do čtyřiceti. Fanoušci jsou pořád mladší a mladší. Jsou dvě možnosti: buď bych musel úplně změnit obsah a začít najednou tvořit pro starší cílovku, která roste stejně, jako rostu já, nebo bych musel naopak točit pro mladší,“ říká v dokumentu Král.
Přečtěte si více k tématu
Kovy: Chybí tu český John Oliver
Jiří Král přitom neodchází z Youtube se špatnou pověstí, což není na české internetové scéně běžné. Kromě videí totiž například založil v centru Prahy kavárnu a herní studio, kam si mohou chodit děti a teenageři zadarmo zahrát - nebo společně s firmou AVAST spustil vzdělávací program pro žáky základních škol Buď Safe Online, který učí děti, jak se chovat bezpečně na internetu a sociálních sítích.
Věnoval se i charitativní činnosti: v listopadu 2015 uspořádal 24hodinový stream, při němž vybral pro Dětskou nemocnici v Brně 307 724 Kč (původně měl v plánu vybrat prostředky na dva přístroje, které stojí 80 tisíc korun, jenže přenos měl 735 tisíc zhlédnutí). Akci zopakoval ještě dvakrát pro Masarykův Onkologický ústav, kterému věnoval přes 1,2 milionu korun.
„V určitý moment se dostanete na určitou hranici, kdy můžete lidi, kteří k vám vzhlíží nebo jsou vaši kolegové v práci, už jenom zklamat. A jak se říká, přestat se má v nejlepším,“ končí youtuber. V době, kdy (světoví) youtubeři platí lidem peníze za to, že se natočí na video, jak v rukou drží nápisy „smrt všem Židům“ (kauza PewDiePie) nebo propagují ve svých videích firmy, které píší studentům seminární a diplomové práce na objednávku, to není tak málo.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].