Maturita bez matematiky a vysvědčení pro každého. Aneb o mediálním šumu
Atentát na vzdělanost se nechystá, konečně začala rozumná debata o efektivní vzdělávací politice
Pokud jste na webu především čtenářem titulků, můžete z těch aktuálních snadno nabýt dojmu, že ministerstvo školství a poslanci zešíleli. Politici zvažují zrušit u maturit matematiku kvůli neúspěšným studentům, říká titulek na idnes.cz. Maturita bez matematiky a jen s testy dostala šanci, konstatuje denik.cz. Středoškolákem i po propadnutí u maturity? ptá se blesk.cz. Má tedy být matematika u maturity zrušena, maturita sama zredukována jen na testy a maturitní vysvědčení dostane i ten, kdo ve skutečnosti neodmaturoval?
Opravdu to tak není a upřesňují to i ty citované články. Ale z diskuse pod nimi se nezdá, že by čtenáři rozuměli tomu, co se to vlastně chystá. Není to nic komplikovaného. Do sněmovny směřují dvě novely školského zákona, obě se týkají státní maturity. Jednu předkládá ministerstvo školství a druhou Piráti. Obě novely jsou přínosné a bylo by nejlepší, kdyby sněmovna přijala ty rozumné věci z obou návrhů.
Zrušit matematiku nenavrhuje nikdo. Jen Piráti jsou pro to, zachovat současný stav, kdy si jako druhou zkoušku společné části maturity vybíráte mezi cizím jazykem a matematikou. Navrhují povinnou matematiku nezavádět, zatímco ministr Plaga chce odložit zavedení třetí povinné zkoušky o rok, tedy z 2021 na 2022. V tomto případě je rozumnější pirátský návrh, protože dnes je poměrně obtížné najít důvod, proč za současného stavu na povinné matematice trvat.
Veřejně se lze setkat vlastně jen s jedním argumentem. Matematika je důležitá - a pokud bude u maturity povinná, žáci se jí budou více bát a zlepší se v ní. Matematika opravdu důležitá je, ale sám fakt povinné zkoušky lepší výsledky zajistit nemůže. Test z češtiny máme povinný od roku 2011 a výsledky maturantů se dlouhodobě zhoršují. Zlepšení matematických dovedností tedy nehrozí, naopak je pravděpodobný kalamitní nárůst neúspěšných maturantů na průmyslovkách, učilištích a nástavbách - a zabetonování současného neuspokojivého způsobu, jakým se matematika vyučuje a zkouší. Proto by bylo rozumné matematiku jako třetí povinnou zkoušku nezavádět, dokud si neujasníme, co máme u maturity zkoušet a jakým způsobem to učit.
Stejně tak je mylná představa, že maturita bude postavena jen na testech. To je dezinterpretace návrhu ministerstva školství, které chce, aby stát (tedy Cermat) zadával a kontroloval jen testy. Zbytek by se přesunul do profilové (školní) části zkoušky. Tedy písemky i ústní zkoušení by zůstaly, ale byly by v pravomoci škol. I dnes už se větší a důležitější část maturity odehrává na školách, posun by tedy nebyl nijak velký. Takže pokud se například některá škola rozhodne, že v jejím případě matematika má být povinná pro všechny žáky školy, nic jí nebrání v profilové části maturity takovou zkoušku zavést. Ostatně mnohé to tak dělají i proto, že jim státní test přijde příliš lehký.
Přečtěte si více k tématu
Čtěte také: Letošní chyba Cermatu má pikantní pointu
A konečně Piráti navrhují, aby ten, kdo u maturitních testů neuspěje, dostal vysvědčení, že absolvoval středoškolské vzdělání bez maturity. Za tímhle nedorozuměním je nejspíš to, že v běžné mluvě se výrazy středoškolské a maturitní studium považují za synonyma. Ale střední vzdělání je třeba i učiliště. A o tom, že není rozumné, aby ti, kteří opakovaně neuspějí třeba jen u jednoho státního testu, nakonec skončili se základním vzděláním, a tedy bez jakékoli kvalifikace, odborníci diskutují roky. Takových lidí je za devět let existence státní maturity nejspíš několik desítek tisíc a je to zjevné plýtvání veřejnými penězi. Pokud by neúspěšní maturanti dostali vysvědčení o absolvování nematuritního studia, zvýší to jejich šance na trhu práce a státu ušetří peníze za jejich pokusy o opakované studium.
Že jde o rozumné návrhy, svědčí i to, že vláda zaujala k opozičnímu pirátskému návrhu neutrální stanovisko a ministr Plaga prohlásil, že vítá otevření diskuse jak o maturitní matematice, tak uznávání nematuritního středoškolského studia. Takže žádná likvidace vzdělanosti, spíš šance na kultivovanou sněmovní debatu o reálných problémech a efektivních řešeních.
Autor je spolupracovníkem Informačního centra o vzdělávání EDUin
Pokud by vás zajímalo, jak by mohl vypadat funkční maturitní model budoucnosti, čtěte také:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].