0:00
0:00
Společnost18. 2. 20194 minuty

Čedok, Svazarm, SSM? Příprava na přijímačky jako zbraň hromadného ničení

Aktuální podobou přijímacích zkoušek jen rozšiřujeme řady pologramotných deváťáků

Jak dopadly přijímačky; ilustrační foto
Autor: ČTK

„To přece nemá nic společného s tím, jestli ty děti rozumí rodné řeči a umí ji používat. To je normální češtinářský teror.“ Určování vidu, rodu a třídy slovesa, větněčlenská platnost výrazu, jednočlenná věta, vedlejší věta příslovečná příčinná (důvodová)… Mojí ženě, jinak po dlouhá léta češtinářce na venkovské škole, kde se snažila, aby děti bavilo čtení a psaní, máloco zvedne mandle tak spolehlivě jako test v nejmenovaném deníku, který měsíční sérii vzdělávacích lekcí a opakovacích testů k přijímačkám uvedl titulkem: Co vás čeká a nemine.

V tomto případě nejde o testy Cermatu, i když i v těch dnes převažuje jednoznačně mluvnice a gramatika nad praktickým užíváním jazyka. Tohle jsou testy firmy, která vydělává na rodičovském strachu z přijímaček organizováním přípravných kurzů. Má v té oblasti slušnou pověst a rozhodně existují i horší. Tak v čem je problém? Co je špatného na tom, že dítě umí určit… Vždyť to opravdu je učivo předepsané základním školám a leccos z toho opravdu v přijímačkách bude.

↓ INZERCE

Problém to je. Nejde totiž o to, zda někdo umí, nebo neumí něco určit a pojmenovat lingvistickým termínem, ale co se díky pilování téhle pro většinu populace neužitečné znalosti nenaučí. Čas na výuku je omezený a zrovna dílny čtení nebo psaní jsou časově náročná činnost.  Jenže zajímá někoho, zda dítě, které chce jít na maturitní střední školu, umí přesně číst a přesně psát? Což by tam mimochodem opravdu užilo.

Ne, na to se nikdo neptá.  Zkoušíme věci, které jsou užitečné (a opravdu jen některé) možná pro mě, který se redigováním a psaním živím. A leccos z toho jsem musel v praxi dostudovat. Jenže v deváté třídě, zvláště pokud se vyjadřujete v holých větách nebo jednoduchých souvětích a pro jistotu píšete co nejméně, je to jalová znalost.  Kromě jiného proto, že pokud ji prakticky nepoužíváte, rychle ji zapomenete. Jenže jste kvůli ní ztratili čas, v němž jste se mohli naučit něco užitečného.

V tomto smyslu jsou testy Cermatu, a ještě víc to platí o přípravkách, zbraní hromadného ničení vzdělanosti. Rodiče a učitelé z nich čtou jako z orákula příští osudy svých dětí a žáků. A co tam vidí? Co požadují bohové vzdělávání? Žádná schopnost vyjádřit písemně zajímavé myšlenky, žádná schopnost přesně interpretovat text; jen češtinářský teror jako falešný obraz toho, co to znamená „umět češtinu“.

Mimochodem v matematice je to velmi pravděpodobně to samé, nedávno se na to téma diskutovalo na semináři České jednoty matematiků a fyziků. Trénujeme úpravy rovnic a algebraických výrazů, s nimiž se v praxi setká tak procento populace, a navíc je dnes umí vyřešit každý druhý mobil, ale děti v devítce neumí sestavit tu nejjednodušší rovnici a používat trojčlenku. O čemž svědčí právě výsledky některých úloh v jednotných přijímačkách.

Nevzděláváme populaci lingvistů, ale lidi, po kterých bychom měli chtít, aby pochopili, co se doopravdy píše v novinách, aby rádi četli i beletrii a uměli napsat bez chyb obchodní dopis, post na Facebook nebo blog. Aktuální podobou přijímaček však jen rozšiřujeme řady pologramotných deváťáků, kteří neumí pořádně mluvit, číst ani psát - a maskují to tím, že v přijímacím testu správně určili personifikaci a neurčité a záporné zájmeno.

Autor, profesí dramaturg a scenárista, působí v informačním centru o vzdělávání EDUin.

P. S. Po síti minulý týden putovala ilustrativní ukázka ze zmiňovaných testů.

Úloha č. 14. Označte variantu, která vysvětluje význam zkratkového slova ČEDOK:

  1. A) Český dopravní klub
  2. B) Česká dobrá káva
  3. C) Česká dopravní kancelář
  4. D) Česká dovolenková kancelář

Opravdu by mě zajímalo vysvětlení autorky té úlohy, co podle ní ověřuje. Znalost reálií první republiky? A co říká učitelkám a učitelům, že mají děti naučit, aby uspěly u přijímaček? Budeme je příště zkoušet z prdopeče, SSM a Svazarmu? A to už vůbec nemluvím o tom, že fakticky není správná ani jedna varianta odpovědi, protože ona firma z dvacátých let minulého století se jmenovala Československá dopravní kancelář. A pokud jde o zkratkové slovo, nepíše se velkými písmeny, tak se píšou zkratky. Zkratková slova, právě proto, že to jsou slova, se píšou jen s prvním velkým písmenem. To je fakt přípravka za všechny prachy.

Přečtěte si text matematika Oldřicha Botlíka, který vysvětluje, co je špatně na výuce matematiky.

Testy loňských přijímacích zkoušek najdete ZDE.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].