Až bude auto jako jízda na koni a pevná linka
Jak vypadá robotický taxík a vozítka do postautomobilové doby
Jízda bez řidiče v ostrém provozu už není sci-fi, ale skutečnost. V Last Vegas tento týden začalo jezdit osm taxíků firmy Lyft, největšího konkurenta Uberu. Robotická auta vozí hosty veletrhu CES podle jejich volby na vybraná místa v centru města. Respekt takovou jízdu v deštivém a přeplněném městě vyzkoušel a během více než hodinové jízdy nastal jen jeden drobný zádrhel – auto uvízlo uprostřed zácpy na křižovatce a řidič Woody v zájmu uvolnění provozu vymanévroval ven ručně. Jízda nevzbuzuje žádné pocity nebezpečí, částečně i díky přítomnosti živého řidiče.
Pustit robotické auto do ulic mezi nic netušící lidi je vcelku nová věc, podobné propagační jízdy se zatím odehrávaly takřka výhradně na uzavřených parkovištích. Nicméně průkopníci autonomní dopravy mluví o autech jako o něčem, co už brzy bude stejně obstarožní jako jezdit na koni nebo mít pevnou linku kvůli jen kvůli volání. „Auto je dnes po bydlení druhá nejdražší věc. Pevnou linku si někdo možná doma nechal, i když ji už moc nepoužívá. Ale necháte si něco, co vás stojí devět tisíc dolarů?“ podotkla na jedné z debat v rámci CES viceprezidentka Lyftu Kate Sampson.
Automobilka Tesla do konce letošního roku slibuje představit samočinné auto nejvyšší generace, kde řidič nejenže nemusí používat ruce ani nohy, ale nemusí vůbec řízení věnovat pozornost. Lyft podle Kate Sampson pracuje s vizí, že do roku 2021 bude polovina jízd probíhat v robotických autech – přednost patrně dostanou právě centra měst a předem definované úseky, které půjde dobře naprogramovat a neustálým opakováním vylepšovat paměť robotů k dokonalosti. Pokrok podle lidí z oboru nevázne ani tak na technice, ale spíš na legislativě – tedy hlavně na tom, jak rozdělit odpovědnost mezi výrobce auta, programátora řídící jednotky a řidiče pro případ, že se stane nehoda - která se Tesle už stala a řidič při ní zahynul.
Přečtěte si více k tématu
Šéf Intelu: Záplatujte děravé čipy a žasněte nad naším televizním vysíláním
Další úskalí nástupu samočinných aut ovšem spočívá v tom, jestli se lidé budou chtít volantu vzdát a jestli je taková jízda bude bavit. Právě proto zastánci pokroku používají paralelu s koňmi – i na nich si dnes sem tam někdo zajezdí, ale pro zábavu. A podobné to má být jednoho dne i s auty.
P.S. Na postautomobilovou, resp. postspalovací dobu čeká i řada výrobců alternativních dopravních prostředků, z nichž řada rovněž vystavuje na CES v Las Vegas. Vyzkoušeli jsme šest z nich:
Onewheel: Bytelný těžký skateboard s jedním kolem, který se před čtyřmi lety stal hitem na Kickstarteru a dnes už běží v sériové výrobě. To, že Onewheel jezdí jen na jedné tlusté pneumatice, má výhodu jednak v tom, že zkušení jezdci dokážou velmi dobře manévrovat, a jednak v tom, že se mohou pustit i do náročnějšího terénu než standardní skateboard nebo longboard. Kolo má elektrický pohon, plyn se přidává náklonem dopředu. Část týmu přijela na Onewheelu rovnou na CES do Las Vegas až z Palm Springs, města vzdáleného 480 kilometrů. Cesta trvala čtyři dny. Onewheel stojí 1799 dolarů, verze s kratším dojezdem je o 400 dolarů levnější. Objednávky lze podobně jako u dalších vozítek posílat odkudkoli ze světa, cena ale naskakuje kvůli dopravě a clu.
Boosted: Longboard na elektropohon, kolečka se rozbíhají dálkovým ovladačem schovaným v ruce. Vozítko není úplná novinka, jeden kus si z USA přivezl do Prahy už loni výrobce 3D tiskáren Josef Průša. Kouzlo spočívá mimo jiné v tom, že u longboardů není elektropohon běžnou věcí a samočinný pohyb vzbuzuje u účastníků silničního provozu nemalý údiv. Boosted se postupně zlepšuje hlavně co do délky dojezdu; nejnovější verze z letošního CES stojí 1399 dolarů.
IotaTrax: Novinka od člověka, který si prezentuje jako vynálezce hooverboardu. Shane Chan ji prezentuje v Las Vegas jako prostředek k úniku z dnešního hektického světa a jako levnější alternativu ke konkurenčním výrobkům – zaváděcí cena je 499 dolarů, časem bude o 100 dolarů vyšší.
Arcimoto: Dvoumístný elektrický skútr prodávaný pod sloganem „nejzábavnější dopravní prostředek, jaký jste kdy řídili“. Výrobce udává maximální rychlost až 130 km/h.
Ekin: Turecký vynález, který se netýká přímo bicyklu, ale toho, co má na vzadu na nosiči. Mělo by jít o první snímač svého druhu, který je schopen za jízdy číst poznávací značky okolních aut – jde o kolo pro policisty, kteří by při vypisování pokut nemuseli vůbec zastavovat, a všechno by se mohlo řešit automaticky. Snímač je schopen zaregistrovat celou škálu přestupků od nepovolené rychlosti po špatné parkování.
Fuze: Firma Fuze se v Las Vegas prezentuje jako podnik založený matkou tří dětí, která se do světa techniky vrhla zcela intuitivně bez technického vzdělání kvůli rodině. Tříkolku Fuze přivezl do Vegas spoluzakladatel Kyle Muir jako prototyp a lapač pozornosti - hlavním sortiment firmy jsou chytré hračky jako např. "hacknutelné frisbee" – a také jako varování pro všechny, kdo by si mysleli, že přijít na trh s reálným výrobkem je levný špás. Na dotaz, kolik peněz by v případě tříkolky bylo třeba k přetavení nápadu do výrobku, Muir odpovídá, že stovky tisíc dolarů.
Přečtěte si více k tématu
Za lepším světem s novým vozítkem v ochranných boxerkách
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].