Zapomeňte na foťák
S norským fotografem Jonasem Bendiksenem o falešných obrazech, fake news i o tom, kdy se z focení skutečných lidí stane nostalgický retro trend
Mělo to být něco jako trojský kůň. Zkouška pevnosti institucí, které dohlížejí na pravdivost novinářské a dokumentární fotografie. A k jeho vlastnímu překvapení se mu bez problémů podařilo se zcela zmanipulovanými snímky proniknout za všechny jejich hradby. Oceňovaný norský fotograf a člen agentury Magnum Jonas Bendiksen vydal na sklonku léta výpravnou knihu The Book of Veles, plnou působivých dokumentárních fotografií ze stejnojmenného makedonského města. Veles se v roce 2016 dostal na přední stránky médií i do projevu Baracka Obamy, neboť právě odtud se šířily fake news, jež promluvily do amerických voleb. Šlo o byznys, do něhož se v tomto skomírajícím industriálním centru zapojily za slušný obnos tucty místních teenagerů. Bendiksena fenomén dezinformací fascinoval už dlouho – i fakt, že internetová aktivita v malém městě ve východní Evropě může pohnout globální politikou.
Propadl pak tématu o to víc, když zjistil, že existuje i podvržená „Velesova kniha“, která popisuje hrdinské činy dávných Slovanů – byla zasvěcena přímo bohu Velesovi, po němž se jmenuje i město. Jedno falzum se spojilo s druhým, dezinformace dnešní se staletými – a Bendiksen vytvořil knihu vlastní, kde snímky ze skutečného Velesu zabydlel zcela umělými lidskými avatary. Žádný člověk na jeho snímcích není skutečný. Všichni lidé na ulicích i u počítačů jsou syntetičtí, neexistující – a doklíčoval je v počítači. Přesto tuto mystifikaci nepoznal nikdo z jeho kolegů profesionálů, pořadatelů…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu