0:00
0:00
Projekt FUTURA27. 3. 20083 minuty

Mediální výchova pro „mediální vychovatele“

Dobrý sluha, ale špatný pán. Pořekadlo varující před ohněm, platí i pro média. Kdo si s nimi neví rady, může se spálit.

Astronaut

Dobrý sluha, ale špatný pán. Pořekadlo varující před ohněm, platí i pro média. Kdo si s nimi neví rady, může se spálit. Zatímco s ohněm se člověk učí zacházet pod bedlivým dozorem rodičů, pro první ucelený vhled do problematiky novin, televize a dalších nositelů zpráv je ideální taktovka zkušeného pedagoga.

Mediální výchova se v české republice teprve zabydluje, je proto nutné, aby si doporučené metodické postupy a vyučovanou látku nejdřív osvojil právě učitel. Pro pedagogy všech aprobací, kteří chtějí část výuky zasvětit kritickému pohledu na média, jsou proto pořádány speciální kurzy mediální výchovy.

↓ INZERCE

Co si lze vlastně pod takovou výukou představit? Stejně jako je v dnešní době nedílnou součástí vzdělání počítačová gramotnost, měli by žáci během pravidelné školní docházky získat i gramotnost mediální.

Ta v obecné rovině zahrnuje poznatky o roli a fungování médií ve společnosti, povědomí o předpokládaných účincích a historickém procesu, který předcházel vzniku dnešní informační společnosti. Mediální výchova by měla zároveň formovat kritický pohled studentů na mediální obsahy z hlediska věrohodnosti informace i záměrů autora. Mediálním konzumentům s takovou základní průpravou nakonec určitě přijde vhod získaný přehled v nabídce mediálních produktů a schopnost rozlišit, jaké noviny je dobré brát na vědomí a na které časopisy je škoda peněz a času.

Kurzy mediální výchovy zaměřené na pedagogy jsou koncipovány tak, aby si učitelé snadno osvojili představy o fungování masových médií ve společnosti, seznámili se s významnými tématy z oblasti mediálních studií a naučili se využívat základních metodických, teoretických a didaktických přístupů k této netradiční výuce.

V Praze organizuje akreditované kurzy mediální výchovy pro pedagogy Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy (cena kurzu 4500 korun). Podobnou výuku, tentokrát na objednávku jednotlivých škol, zajišťuje i obecně prospěšná společnost JuniorMedia Society, která prezentuje svůj pohled na vzdělávání pedagogů na stránce www.medialnivychova.cz.

Seznam plánovaných kurzů je však v současné době prázdný. „Vzhledem k tomu, že projekt Učitelé & média, do kterého je zapojeno devět škol z celé republiky, se chýlí ke konci, opět se chystáme vypsat otevřená školení,“ vysvětluje vedoucí školicího střediska Milan Pelikán. „Na portálu se nabídka objeví zhruba během jednoho měsíce.“

Za zmínku stojí i činnost Národního institutu pro další vzdělávání, která vypisuje kurzy mediální výchovy pro pedagogy v dalších velkých městech České republiky (Ostrava, Jihlava, Olomouc). Podobnou cestou se rozhodla vydat i obecně prospěšná společnosti Partner Czech, která od roku 2006 pořádá dvoudenní školení pro pedagogy ve různých krajích České republiky s výjimkou Prahy. Společnost v rámci svého projektu Rozumět médiím organizuje i řadu dalších akcí spojených s mediální osvětou.

Více informací o kurzech mediální výchovy pro pedagogy na:

medialnivychova.fsv.cuni.cz (FSV UK)

www.medialnivychova.cz (JuniorMedia Society o.p.s.)

www.nidv.cz (Národní institut pro další vzdělávání)

www.rozumetmediim.cz (Partner Czech o.p.s.)

Článek vznikl v rámci projektu Futura financovaného Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem ČR a hlavním městem Praha. Projekt realizuje Respekt Institut.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].