0:00
0:00
Poznámky z New Yorku15. 6. 20124 minuty

Rozpaky na Marsu

Astronaut

Pálení knih v Bradburyho knize 451 stupňů Fahrenheita dnes působí mile zastaralým dojmem. Jako vzpomínka na dobu, kdy se knihám ještě přikládala důležitost na obou stranách železné opony.

V románu nejslavnějšího amerického autora sci-fi, který ve věku devadesáti jedna let minulý týden zemřel v Kalifornii, představuje čtení knih podvratnou činnost. Činí člověka nespokojeným, pochybujícím, zvídavým, jiným než zbytek stáda a tudíž potenciálně nebezpečným. „Všichni musí být stejní, všichni si musí být rovni,“ vysvětluje Montagovi velitel. Namísto Rudého práva jsou obyvatelé Bradburyho světa formátováni televizí a škálou pilulek.

↓ INZERCE

Co se televize a psychofarmak týče, nestřelil Bradbury ve své fantazii z roku 1953 daleko od skutečnosti. V jednom podstatném se ale mýlil. Čtení není třeba lidem zakazovat. Zájem o ně vymírá pomalu sám od sebe, stejně jako knihy, které by komukoli stálo za to pálit.

Prezident Obama se ve své kondolenční řeči zmínil o obrazech z Bradburyho povídek, které v sobě nese od dětství. Zajímalo by mne, jestli nosíme ty samé, Obama a já: Skleník s umělým sluncem, osamělý ženský hlas v telefonu, astronaut padající vesmírem směrem k atmosféře. Podivně krásné, smyslové obrazy planety po katastrofě, kde lze najít jen ostrůvky bývalého světa.  Atmosféra pozdní lítosti. V autobiografické eseji, která vyšla těsně před Bradburyho smrtí v časopise The New Yorker, napsal Bradbury o  „hladové představivosti“ svého dětství: „Bylo to jedno šílenství za euforií za vzrušením za hysterií za druhým.“

Autor: Jiří Zavadil

Shodou náhod zrovna v těchto dnech, kdy nám smrt oblíbeného autora připomněla naše dětské  sny o Marťanech, probíhá ve velké hale bývalé newyorské zbrojnice na Park Avenue výstava Toma Sachse - Vesmírný program: Mars.  Umělec, který po první úspěšné výpravě na měsíc v roce 2007 pokračuje ve svém „kosmickém výzkumu“  -  tu na prostoru čtyři a půl tisíce čtverečných metrů vytvořil „tábor na Marsu.“ Obývá jej třináct výzkumníků. Pohybují se na skateboardech a celé dny provádějí různé ritualizované úkony. 

Autor: Jiří Zavadil

Tom Sachs (1966) k umění přistupuje s kutilským zápalem. Z kartonu, plechu, papíru, gumy, provázků, deštníků, televizí, ponožek, prkýnek a jiných kousků, tu sestavil přístroje, celé kosmické stanice, dokonce obyvatelný modul se záchodem, kuchyňkou a dobře vybaveným barem.  Podle Sachsových představ je nejdůležitějším nářadím každého astronauta či vědce z NASA lepící páska, motorová pila, šroubovák a kladivo.  Výbavu dále tvoří všudypřítomná láhev s kořalkou a krabička červených Marlborek, rekvizity, jež v matkách z uhlazené Upper East Side, které sem po škole vodí své dětičky, vyvolávají jisté rozpaky.

Autor: Jiří Zavadil

Děti zas rozpačitě hledí na dospělé, kteří si místo nich ve skafandrech vyrobených z papundeklu hrají na kosmonauty a vyrábějí přístroje z odpadků. „Copak to je jen jako?“ ptají se zklamaně a snaží se v instalaci najít alespoň něco opravdového, třeba fungující kameru.  Slůvko „jako“ je neokouzluje, na rozdíl od dospělých. „Jako“ tvoří jejich denní realitu. Co je skutečně vzrušuje, musí být „doopravdy.“

Autor: Jiří Zavadil

Navzdory rozpakům, coby neplánovaný hold spisovateli Marťanské kroniky, výstava Toma Sachse funguje dokonale. Umělec jinými prostředky dosahuje podobného efektu jako Bradbury: na pozadí představ o vesmírné expanzi, dokonalé technice a vědě bez hranic, nechává před divákem vyvstat jeho vlastní, věčně zaostalý, trochu ušmudlaný, omezený, důvěrně známý a tím i milý, pozemský svět.

Autor: Jiří Zavadil
Autor: Jiří Zavadil
Autor: Jiří Zavadil
Autor: Jiří Zavadil
Autor: Jiří Zavadil
Autor: Jiří Zavadil
Autor: Jiří Zavadil

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].