Spojení s Okamurou by ANO neskouslo, komunisté budou daní za Babiše
S poslancem STAN Janem Farským o složení vlády, referendu o Evropské unii a přímé volbě starostů
„Momentálně neprobíhá schůze, takže moje setkání s ostatními poslanci jsou sporadická. Spíš bych řekl, že ani ne. Čeká se ale na sněm sociální demokracie, který bude 18. února: čeká na něj jak Hrad, tak vláda v demisi,“ odpovídá Jan Farský, předseda poslaneckého klubu STAN, na otázku, zda už prezidentské volby zahýbaly rozložením sil, mocenskými bloky či atmosférou ve sněmovně.
Na co přesně čekají?
Sociální demokracie bude podle mě na sněmu nastolovat podmínky podpory vlády nebo vstupu do ní. Prohlásil to i předseda vlády v demisi Andrej Babiš, že do sněmu nemá smysl s ČSSD jednat. Minulý týden Starostové iniciovali schůzky se všemi demokratickými stranami ve sněmovně - a ani my jsme se se sociálními demokraty nepotkali, do sněmu to smysl opravdu nedává.
Jak by vláda mohla vypadat?
Můj osobní odhad je, že to bude vláda ANO a sociální demokracie, podpořená nebo tolerovaná komunisty. Ale samozřejmě nevím, zda to tak bude; jen se mi zdá, že tomu jsme momentálně nejblíže. Některým poslancům ANO by podle mě spojení s hnutím Tomia Okamury bylo dost proti srsti. Ani komunisty nebude jednoduché prosadit - ale to je cena za trvání na tom, že premiérem bude Andrej Babiš, trestně stíhaná osoba.
Po vyhlášení výsledku prezidentských voleb byl se znovu zvoleným prezidentem Milošem Zemanem na pódiu pověřený předseda ČSSD Milan Chovanec a Tomio Okamura, Babiš nikoliv. Znamená to, že prezident chce tlačit Okamuru a s Babišem se už nemá rád?
Nemyslím, že by se Zeman a Babiš měli nějak rádi, poslední dobou se drželi víc pod krkem než kolem ramen. Ale byli si prospěšní navzájem. Teď je situace značně vychýlená, Zeman už Babiše nepotřebuje. Navíc, jestli měl Miloš Zeman před volbami aspoň minimum skrupulí a limitů, teď už žádné nemá - a jeho moc je větší, než byla kdy předtím. Ale myslím, že onu účast Tomia Okamury na vládě by už ani klub ANO nemohl připustit, a navíc Babiš, který se snaží vystupovat jako evropský státník, se nebude chtít opírat o hlasy těch, kdo hlásají vystoupení z Evropské unie. Jeho pozici by to oslabilo politicky i byznysově, především v Německu. Je dobře, že Babiš a ANO mají v tomto smyslu aspoň nějaké hranice, když už trvají na tom, že máme mít trestně stíhaného premiéra.
Jaké to má vůbec důsledky?
Cena, kterou jako země platíme za to, že prezident a ANO trvají na trestně stíhané osobě, je obrovská. Premiér, který nebude váhat ve snaze o osvobození sebe a své rodiny udělat cokoliv, může pomalu rozložit orgány činné v trestním řízení, policii a státní zastupitelství. Ještě horší je, že tomu neumíme zabránit. Přitom je řešení tak jednoduché: stačí, aby Babiš ustoupil, a v řádu hodin budeme mít demokratickou vládu. A budeme na mezinárodní úrovni respektováni, ne jen trpěni. Babiš se sice schází s evropskými politiky, ale jak by mohli brát vážně někoho, kdo má nálepku člověka, který se dopustil dotačního podvodu a machinací s evropskými prostředky? Bez ohledu na presumpci neviny taková osoba oslabuje naši mezinárodní roli.
Při pohledu na Okamuru na prezidentském pódiu napadá člověka ještě jedna věc. Prosadí referendum o setrvání v Evropské unii?
Určitě to hrozí, i když doufám, že se něčemu takovému podaří zabránit. Nejsme Švýcarsko, ani pokud jde o zkušenost s referendy, ani pokud jde o ekonomickou sílu. Možná budeme muset vysvětlovat, že vystoupením z Unie by razantně klesla kvalita života v naší zemi, její bezpečnost, že za posledních tisíc let se na našem území nežilo nikdy lépe. Jiná věc je, že část lidí má oprávněný pocit, že jiným se život zlepšuje a jim ne. Je úkolem všech politiků a předně vlády vysvětlovat lidem, v čem je EU prospěšná. Je to také primárním zájmem europoslanců. Obě tyhle instituce však podle mého komunikaci podceňují, a tím umožňují populistům získávat tolik bodů na nesmyslných sloganech jako“diktát EU” a “nikým nevolení evropští politici”.
Ve sněmovně už návrh zákona o referendu leží; jak vypadá?
Návrh už skutečně Okamurova SPD podala, zatím jsem ho nestihl pročíst. Každopádně, i kdyby návrh sněmovnou prošel, pojistkou je Senát, který nikdy nebyl tak důležitý jako teď. Starostové jsou třetím nejsilnějším senátorským klubem - a aktivovali jsme demokratické pojistky, které taková síla v Senátu představuje.
Mluví se také o tom, že starostové by měli být přímo volení – podle hejtmana Martina Netolického na tom má zájem i Miloš Zeman. Jaká jsou úskalí?
Všechno má svá pro a proti, na komisi pro Ústavu jsme o tomto tématu už začali diskutovat a zdá se, že tahle změna má ve sněmovně podporu, možná více než stovky poslanců. Pravdou je, že v Evropě jsou starostové většinou volení přímo, na druhou stranu současný český model je podle mě funkční a obce jsou spravované převážně kvalitně. Já osobně vidím riziko v tom, že když volí starostu zastupitelé, je tato volba konsensuální, většinová. U přímo voleného starosty se může stát, že bude v opozici k zastupitelstvu, a tím se chod obce zablokuje. Navíc přímo volený starosta může i komunitu rozdělit na znepřátelené tábory, to je třeba zvážit.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].