0:00
0:00
Politika12. 7. 20194 minuty

O mýtné se zajímají tajné služby

Průběh soutěže se pro Česko stal tikající bombou

Mýtná brána
Autor: HN – Petr Dohnal

Krajský soud v Brně ve čtvrtek zneplatnil smlouvu, kterou podepsalo loni na podzim ministerstvo dopravy s vítězem soutěže o výběr mýtného na českých dálnicích a některých silnicích první třídy, společností Czech Toll, která patří do impéria miliardáře Petra Kellnera. Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) bude muset rozhodnout o soutěži znovu a podle pokynů soudu. Ten řekl, že smlouva byla podepsána na základě právních kliček ÚOHS. A Česko má velký problém, za který odpovídají premiér Andrej Babiš, Jaroslav Faltýnek, šéf ÚOHS Petr Rafaj, bývalý ministr dopravy Dan Ťok - a také prezident Miloš Zeman.

Analýzou situace se začaly v posledních dnech zabývat dvě tajné služby, BIS a rozvědka. A není vyloučeno, že se problém dostane na pondělní jednání bezpečnostní rady státu. Vláda a politici budou totiž muset rozhodnout jak dál, a není vyloučeno, že vítěz soutěže – firma Czech Toll - bude nakonec potvrzen s použitím paragrafu v zákonu o veřejných zakázkách, který říká, že stát může odmítnout všechny výhrady proti právním chybám a férovosti soutěže, pokud je to v jeho strategickém zájmu. Nicméně je pravděpodobné, že tohle rozhodnutí bude stát daňové poplatníky miliardy korun.

↓ INZERCE

Respekt na tuhle možnost upozorňoval už před měsícem. Připomeňme si, o čem jsme psali. Kapsch i Czech Toll jsou vlivní hráči a zdá se, že obě společnosti zákulisně lobbovaly u politiků za své zájmy. Už na podzim 2017 se Jaroslav Faltýnek sešel na tajné schůzce s šéfem ÚOHS Petrem Rafajem a podle úryvků z policejního odposlechu se domlouvali, jak prosazovat v soutěži o mýtné zájmy společnosti Kapsch.

Karel Feix - ředitel firmy Kapsch Autor: ČTK

Následné rozhodnutí ÚOHS zakázalo ministerstvu dopravy vyhlásit jakéhokoli vítěze tendru a šlo společnosti Kapsch na ruku – pokud by se soutěž nestihla v termínu do podzimu 2018, stát by musel s Kapschem prodloužit stávající smlouvu, platnou do konce tohoto roku. Pak přišlo přetahování mezi Rafajem a tehdejším ministrem dopravy Danem Ťokem, který loni na jaře přes zákaz ÚOHS vyhlásil za vítěze tendru společnost CzechToll.

Rafaj trval na svém a vyhlášení vítěze zrušil, pak se s šéfem ÚOHS sešel premiér Andrej Babiš a poté ještě prezident Zeman – a v srpnu 2018 ÚOHS náhle změnil postoj. Soutěž prý proběhla podle pravidel, Ťokem oznámený vítěz platí a ministerstvo podepsalo s Czech Toll smlouvu – jak ale nyní řekl soud, aniž k tomu mělo právo kvůli řadě formálních pochybení, na která poukazovala firma Kapsch. Zmíněné schůzky se odehrály v době, kdy Babiš a Zeman skládali novou vládu a není tajemstvím, že prezident má blízko k PPF. Mohlo jít tedy o dohodu Zemana a Babiše.

Satelitní mýto Czech Toll by mělo fungovat od 1. 1. 2020. Smlouva je neplatná, ještě o ní bude rozhodovat ÚOHS, ale musí se řídit verdiktem soudu. Stát má dvě možnosti. Buď zase podepíše smlouvu s Kapschem, aby se mýtné vybíralo i příští rok, neboť letos končí této společnosti platná smlouva se státem - nebo využije zmíněný kontroverzní bod v zákonu o veřejných zakázkách a bude pokračovat ve smlouvě se společností Czech Toll, protože to je ve strategickém a veřejném zájmu České republiky.

V každém případě je zřejmé, že do soutěže v jejím průběhu neférově zasáhla řada vlivných politiků. Vydělá na tom společnost Kapsch. Buď bude dál vybírat mýtné, nebo se obrátí na mezinárodní arbitráž a náhradu škody - a výše zmíněné informace dělají firmu dopředu jejím téměř jistým vítězem. Takže tajné služby budou mít nelehký úkol: dodat podklady pro vládu, které jí umožní potvrdit bod o strategickém významu mýtného. Bude to ale těžké v situaci, kdy soutěž o mýtné prověřují policie a státní zástupci, kvůli možné korupci a chybám politiků a ÚOHS.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].