Texaský masakr v motorestu na D1 vtipně komentuje úskalí online světa
Snímek Shoky & Morthy přesvědčuje teenagery, že český film může být cool
Má za sebou jen jeden celovečerní film – debut Nenasytná Tiffany – a jeden a půl seriálu pro on-line televizi (Pěstírna a Autobazar Monte Karlo). Přesto už si režisér Andy Fehu stihl vydobýt mezi začínajícími tvůrci kredit osobitého autora, kterého se vyplatí sledovat. Platí to i pro hororovou komedií Shoky & Morthy: Poslední velká akce. Vypráví v ní o dvou známých a suverénních youtuberech, které nevydařený prank připraví o sponzory i sledovanost a kteří se zkusí dostat zpět do kurzu tím, že odhalení záhady mrtvé nevěsty, jež se zjevuje řidičům u motorestu Devět křížů u dálnice z Prahy na Brno. Ve filmu, jejž od čtvrtka hrají česká kina, Si Fehu dál tříbí poučeně hravý přístup k temným žánrům, na němž už stála Nenasytná Tiffany. Snímek by šlo zařadit do kategorie zábavných žánrových hříček pracujících s youtuberskými postupy, ale autorovi se povedlo ještě něco nemalého navíc.
Něco pro Netflix
Fehu (a jeho spoluscenárista Ondřej Kopřiva) příběh staví na základech filmů o nejlepších kámoších (tzv. buddy movie), kteří řeší svůj vztah a zároveň zažívají dobrodružství. Ústřední dvojici Shokyho a Morthyho (Štěpán Kozub a Jakub Štáfek) – doplněnou o prodavače vysavačů a obstarožního youtubera Radomila (Tomáš Magnusek), akurátní influencerku Sáru a lovkyni duchů Lucii – posílají pátrat po kořenech městské legendy spojené s devíti dřevěnými kříži u motorestu na D1.
Podle pověsti se místním zjevuje přízrak krvavé nevěsty, kterou zavraždil spolu se svatebními hosty zhrzený ex-snoubenec, když dala přednost jinému. Spatří ji náhodou i Morthy. Při návratu z youtuberingového srazu v Brně jsou svědky havárie, kterou podle šokovaného řidiče zavinila právě krvavá nevěsta. Dvojice je zablokovaná na YouTube a rozhádaná kvůli rozdílným představám, kam se má jejich on-line kariéra ubírat, a tak se rozhodne rozloučit peckou, „opravdovým dokumentem pro dospělé, který koupí Netflix“. Pokus o duchařinu netflixovské kvality se ale samozřejmě zvrtne. Nejen kvůli Shokymu, který je neřízenou střelou a pro sledovanost by nechal vykrvácet i kamaráda.
Shoky & Morthy je film dvou rozdílných polovin: první slouží jako rozsáhlejší expozice k propracované akci a struktuře ve druhé, silnější části. Snímek začíná jako komedie, kde je hlavní atrakcí Štěpán Kozub. Kromě jeho výstředního herectví na hraně trapna se tu zúročuje jeho vlastní popularita, jež stojí na on-line seriálu ostravského Divadla Mír sKORO NAmizině a skečích v improvizační formaci Tři tygři. Na Instagramu jej sleduje přes sto čtyřicet tisíc lidí. Štáfka, známého ze seriálu Vyšehrad nebo MMA ringu, ještě o třicet tisíc lidí víc.
Film si tak hraje s jejich vlastní popularitou a alter egy přítomnými na sítích – a promyšlené i marketingově výhodné mediální křížení je stejně důležitou součástí jako žánrová hybridizace. Nejen proto, že svět on-line a honba za kliky, sledovaností a zviditelněním jsou i jedním z témat, z nichž si nenásilně utahuje. Do ranku podobných strategií spadá ironicky/láskyplné obsazení režiséra Tomáše Magnuska, vlajkonoše odpadu českého filmu, který si nečekaným výkonem v některých momentech krade film pro sebe. Nebo generační odkazy na písničkářské bratry Nedvědy, kteří jsou rovněž symbolem anti-cool a generační propasti.
Ale film jde dál, než je pomrkávání na ty, kteří takzvaně vědí. Ukazuje na nich principiální rozdíl v přístupu k vlastní „tvorbě“. Na rozdíl od sebestředných filmových youtuberů aspoň to, co dělají/dělali, dělali s láskou. Ne náhodou je to právě „trapný“ Radomil, který nakonec z filmu vychází jako autentická a sympatická postava.
Co je skutečné
První část je naladěná na konzumenty YouTube videí. Scénky, které nahazují dynamiku vztahů mezi postavami i jejich charaktery, často v podstatě fungují jako samostatná, vtipná mini videa. Forma, která nemusí každému sedět, ukazuje jednu podstatnou věc. Autoři mají jasno, na jaké publikum film směřují. Je určený hlavně mladému publiku, které tuzemští tvůrci, kteří usilují historickými dramaty a lifestylovými komediemi hlavně o diváky ve středním věku, spíš přehlížejí. Zároveň má dost atraktivních a sdílných prvků, aby zaujal i staršího diváka jako jiný typ „letní“ komedie.
Jiný spád film dostane, když se partička vydá na cestu a váha se přenáší na Morthyho (Štáfek disponuje výrazným hereckým charisma). Fehu se ocitá v teritoriu, které má prochozené a kde je mu dobře – v hororu. V Nenasytné Tiffany o hledání monstra z Horního Jiřetína žánr v nadsázce převrací a míchá s provinčností a místní přízemností. Ani v Shoky & Morthy nechybí nadsázka při nakládání s žánrovými pravidly. Zároveň nabízí cestu po zlomových dílech žánru za posledních zhruba čtyřicet let a přes ně pak trefný komentář reality tvořené na sítích.
Film jsou jakési malé dějiny hororu. Objeví se tu odkazy na Texaský masakr motorovou pilou, Vymítače ďábla, Bytost, Snuff, Záhadu Blair Witch nebo Saw. Vždy upravené na tuzemské poměry; tedy jaksi menší, provinčnější. A rozpor mezi vzorem a přepracovanou českou verzí je podstatným zdrojem humoru. Například v křečích se zmítající Magnuskův Radomil není posedlý ďáblem, ale alkoholem – a místo gejzírového zvracení si jen ublinkne.
Shoky & Morthy nicméně není pouze umně poskládaný katalog odkazů na zlomová díla žánru. Andy Fehu v minulosti v souvislosti se seriálem Pěstírna o ilegální pěstírně marihuany prohlásil, že „nemá ambice předávat žádná poselství“. Ani tady to demonstrativně nedělá a stejně tak netepe praktiky youtuberů, ale přece jen říká něco ambicióznějšího. V on-line světě je všechno dovoleno, všechno je možné, realita je prezentována jako lež a lež jako realita. Není jasné, co je skutečné, co není - a jaké důsledky může mít to, že to nepoznáme.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].