Nabarvené ptáče v Benátkách: Bylo to jako experiment, co kdo vydrží
Snímek Václava Marhoula při světové premiéře rozdělil publikum
Pro někoho zbytečně násilná a promarněná šance, pro jiné adept na hlavní cenu. Snímek producenta a režiséra Václava Marhoula Nabarvené ptáče měl světovou premiéru na festivalu v Benátkách. A ať už si černobílé, téměř tříhodinové drama o bezejmenném židovském chlapci putujícím peklem sklonku druhé světové války kdesi ve východní Evropě nakonec v konečném účtování poroty povede jakkoliv, jedno už je jisté teď. Český zástupce po čtvrt století v benátské soutěži nezapadl.
Když nic jiného, pak si udrží pozici nejvíce kontroverzního filmu přehlídky. Podle bezprostředních reakcí je Marhoulova adaptace bestselleru Jerzyho Kosinského z roku 1965 hlavně pro otrlé. Z novinářské projekce se masivně odcházelo. Hromadný exodus se dokonce stal hlavním mediálním příběhem benátského dne. Přijetí je ale rozdělené. Odchody útlocitnějších diváků, kteří nevydrželi nekončící proud brutálního fyzického i psychického utrpení na plátně, jsou jen částí obrazu. První recenze západních médií jsou veskrze pozitivní. „Z fantasmagorického hororu o východní Evropě odešla polovina Benátek, ale já nemohl odtrhnout oči,“ napsal kritik britského listu Guardian Xan Brooks, který dal Nabarvenému ptáčeti nejvyšší hodnocení pět hvězd.
„Scéna s kozlem“, „scéna o očními bulvami“ a „scéna s lahví“ se po projekci Nabarveného ptáčete staly podle tweetů přímých účastníků první projekce kryptickou zkratkou o hrůzách, jimž je snímek vystavil. „Bylo to jako sociální experiment, co kdo vydrží.“ A právě míra explicitně předváděné brutality a její smysl pak byla jedním z hlavních témat spojených s filmem, jenž patří k nejdražším a nejvíce ambiciózním, které v Česku po revoluci vznikly. Václav Marhoul na filmu pracoval přes deset let a získal ke spolupráci řadu herců světových jmen včetně Harveyho Keitela (hraje amorálního kněze) nebo Stellana Skarsgårda (hrajícího německého vojáka). Do hlavní role chlapce Marhoul obsadil neznámého kluka z Českého Krumlova Petra Kotlára.
Dva hlavní hollywoodské deníky – Variety a Hollywood Reporter – Marhoulovo pojetí ocenily a alespoň trochu tak filmu zametly cestu do americké distribuce, kam se bude chtít vydat po premiéře na festivalu v Torontu 9. září. Hollywood Reporter snímek označil za „ideální filmové zpracování“ kontroverzní předlohy, která zachycuje sestup části Evropy do pekel konce lidskosti, kde vládne sadismus a nemyslitelná krutost. „Soustředěná výdrž filmu je podobně úctyhodná jako formální zpracování,“ napsal pak list Variety a filmu přiřadil silová adjektiva jako divošský. Jednoznačně vyzdvihovaným aspektem byla černobílá „úžasná“ kamera Vladimíra Smutného (natáčelo se na klasický 35mm film) „vhodná k vykreslení světa vtaženého do černo-bílých polarit dobra a zla“.
Současně se však Variety podobně jako Screen Daily pozastavil nad tím, o co přesně snímek nekompromisním, konfrontačním pojetí násilí a brutality vlastně usiluje. Jakou zprávu chce podat, zda nabízí dostatečně novou perspektivu na často zpracované téma války a toho, v co mění lidi. „V černo-bílých krajinách a rámování tohoto malířského širokoúhlého filmu je krása,“ napsal Screen Daily, „ale je v příkrém kontrastu s odcizujícím vyprávěním a tónem filmu, který se – stejně jako Kosinského kniha – zvláštně vyžívá v zachycení sešupu obyčejných venkovanů nikdy nespecifikované země do sexuální perverze a bezcitné krutosti.”
Screen Daily sáhl po srovnání s notorickou vizí zvrhlosti Saló aneb 120 dní Sodomy. Hrůzu v Nabarveném ptáčeti nejde podle něj na rozdíl od Pasolliniho filmu ospravedlnit „politicky motivovaným hněvem“, a působí proto víc samoúčelně. „Marhoul možná chce zanechat diváka otupělého spíš než šokovaného obscénním násilím, podobně jako jsou všechny postavy na plátně znecitlivělé léty strávenými v agónii,“ poznamenaly Variety.
Bez výhrad Nabarvené ptáče naproti tomu přijal britský Guardian. „Marhoulův film… ví, co dělá. A proto nikdy nešlápne vedle,“ napsal nadšeně již citovaný Xan Brooks a dodal: „Festivaly potřebují mistrovská díla, která lze obdivovat, a ty, kterým se jde smát. Ale také potřebují filmy jako Nabarvené ptáče - film, který dělá z hvězdičkového hodnocení frašku. Bez váhání můžu říct, že je to monumentální dílo a jsem rád, že jsem ho viděl. Ale taky můžu říct, že doufám, že už mi nikdy nepřijde do cesty.“
Českému divákovi přijde Nabarvené ptáče do cesty 12. září.
Přečtěte si více k tématu
Marhoul: Bude to pravděpodobně století terorismu
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].