Letošní předávání cen Emmy se neslo v duchu největší proměny televizního průmyslu posledních let - bitvy mezi digitálními hráči v čele s Netflixem a zavedenými televizemi na čele s HBO o to, kdo bude jedničkou v produkci velkých “seriálů, o kterých se mluví”. A Emmy udělované v noci na úterý přinesly o tomto souboji dvě zlomové zprávy. Tou hlavní je, že poprvé za dvacet let rozdávání cen nedominovala večeru kabelová HBO: za celkového vítěze se může považovat Netflix, který už nechce být jen globální internetovou půjčovnou a věnuje tomu hodně úsilí.
A zdá se, že vlak ještě zcela neujel ani společnosti Amazon Prime Video, která se snaží naskočit do lukrativní původní seriálové tvorby a v pomyslné soutěži zatím zaostávala. Z této perspektivy je vítězství The Marvelous Mrs. Maisel v kategorii nejlepší komediální seriál víc než jen dobrou zprávou pro showrunnerku Amy Sherman-Palladino, autorku dívčího hitu Gillmorova děvčata z 90. Let. Seriál o ženě v domácnosti, jež se chce stát stand-up komičkou na newyorské scéně 50. let, vrátil Amazon do hry. Až se zdá, že společnost do něj investovala právě kvůli vidině cen, jež by jí přinesly prestiž a pozornost.
Příběhy ze showbyznysu, navíc pozitivní, jsou audiovizuálním cenám jako šité na míru, Emmy nevyjímaje. The Marvelous Mrs. Maisel jich nakonec získala osm - včetně cen za režii a scénář a dvou trofejí v hereckých kategoriích (Alex Borstein za výkon ve vedlejší roli a Rachel Brosnahan za výkon v hlavní roli). Stejný počet cen vyhrála opulentní fantasy Hra o trůny z HBO, pro kterou je to velký návrat – nicméně bodovala hlavně v produkčních kategoriích.
Ještě před pár lety se vážně debatovalo, zda mají seriály vyrobené on-line společnostmi a určené primárně pro web vůbec na Emmy soutěžit. Netflix odpověděl ofenzivou, již nešlo ignorovat, a nominace se mu začaly hrnout. The Marvelous Mrs. Maisel je nicméně teprve druhým seriálem z on-line produkce, který Emmy opravdu získal. Loni pomyslný strop prolomil Příběh služebnice ze streamovací služby Hulu, vítěz v kategorii nejlepší drama. Druhá řada adaptace dystopického románu Margaret Atwood nicméně letos odešla z prázdnou.
Každopádně Netflix se může považovat za krále večera, když stejně jako jeho největší rival HBO získal v konečném účtování 23 cen. HBO bodovala v nejsledovanější kategorii nejlepší drama, kde zvítězil podle očekávání zmíněný hit Hra o trůny před nominovanými netflixovými seriály The Crown nebo Stranger Things. Zásadní zprávu nicméně přinesl už červencový nominační večer - vůbec poprvé totiž on-line “televize” získala více nominací než televize klasická. Skóre bylo 108 ku 112 ve prospěch Netflixu a neprospěch HBO.
Rekordní počet nominací jasně odráží, že investice Netflixu do původní tvorby, které pěti lety odstartoval Domek z karet, rostou geometrickou řadou. Mnozí sice vnímají tuto strategii jako nadprodukci, kdy společnost doufá, že z kvantity vzejde nakonec i kvalita. A některé seriály tomu dávají částečně za pravdu - jako třeba druhá, dramaturgicky zmatená řada wrestlingové série GLOW. Ale historická série The Crown (Koruna) o Alžbětě II. nebo thrillerové retro Stranger Things ukazují, že Netflixu se daří přitáhnout kreativní osobnosti a nabízet silná žánrová díla.
The Crown, biografický příběh o životě a vládě britské královny, je reakcí na fenomenálně úspěšné Downton Abbey, seriál o životě aristokratické rodiny a jejího služebnictva. Koruna získala dvě sošky - jednu za režii pro Stephena Daldryho, druhou za hlavní herecký výkon pro herečku Claire Foy (plus další tři ceny v technických kategoriích). Seriál vyvinutý pro Netflix britskou společností Left Bank Pictures ve spolupráci se Sony spadá zároveň do dalšího trendu - sílícího proudu zahraničních investic, na něž Netflix vyčlenil dvě miliardy dolarů.
Mužskou hereckou cenu za komedii si odnesl Bill Hader za roli nájemného vraha, jemuž osud přihraje do cesty hereckou kariéru v seriálu Barry (HBO). V dramatické kategorii uspěl Matthew Rhys za roli ruského špiona během studené války v sérii Takoví normální Američané (FX). Nejlepší minisérií byl pak The Assasination of Gianni Versace: American Crime Story (FX), dramatická rekonstrukce vraždy známého módního návrháře.
Stanice FX tak byla nakonec třetí nejsilnější na letošních Emmy. Navzdory tomu, že neprávem odešlo s prázdnou její největší želízko v ohni - kritiky oceňovaný černošský seriál Atlanta. Přitom šestnáct nominací slibovalo, že FX, která po HBO nenápadně přejala roli nejprogresivnějšího producenta, konečně dosáhne až na nejprestižnější kategorie. Prostě mu chyběla stand-up komička usilující o svůj dojemný sen…
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].