0:00
0:00
Kultura14. 9. 20172 minuty

Mocný německý bulvár pomáhá ve volbách Angele Merkel

Angela Merkel a Martin Schulz
Autor: Profimedia, TEMP Shutterstock

“K tomu abych vládl, potřebuju Bild, Nedělní Bild a telku,” řekl bývalý kancléř Gerhard Schröder, čímž v jedné větě shrnul moc nejčtenějšího německého listu. Směs drbů o celebritách, krátkých textů s ostrým titulkem, silných politických názorů a sportu čtou pravidelně poslanci v Berlíně i zedníci při polední pauze. “Za deset dní se Němci vydají k volbám a Bild může dodat pořádnou vzpruhu Angele Merkel, která se snaží stát počtvrté kancléřkou,” píše deník Financial Times, který se mocí německého bulváru zabývá.

Upozorňuje přitom na jedno specifikum: deník Bild je jednoznačně na straně “systému”, na rozdíl od buřičských a mocných bulvárních titulů například v Británii. Dlouhodobě dokonce blízkost k politickým špičkám vyhledává: Angela Merkel byla hostem na letní party a s vdovou po zakladateli listu Axelu Springerovi se přátelí.

↓ INZERCE

Kritici dlouhodobě tvrdí, že je Bild vůči kancléřce až příliš vstřícný. FT připomínají, že třeba o jejím soupeři Martinu Schulzovi vydává články s titulkem jako Zbankrotovaní Řekové by volili Schulze, zatímco Merkel vykresluje jako ochránkyni německých zájmů. Výčitky směrem ke kancléřce se omezují na to, že svou poklidnou a věcnou kampaní vede zemi do ospalosti.

Mimochodem Bild ji podpořil i během uprchlické krize. Tehdy se od deníku odvrátili mnozí tradiční, více nacionalisticky smýšlející čtenáři, zvláště z dělnických vrstev. Na webu a Facebooku vznikla řada nových zpravodajských serverů bulvárního stylu, kteří se snaží cílit na tyto naštvané voliče.

Listu Deutschland-Kurier se přímo přezdívá “Bild pro voliče AfD”. Bild se na to snaží reagovat ostrými texty o zločinech spáchaných imigranty (musel se už omluvit například za šíření smyšlených zpráv o letošním silvestrovském násilí ve Frankfurtu) a požadavkem na rychlejší deportaci těch, kdo v Německu spáchají trestný čin.

Odliv čtenářů je ale trvalejší a souvisí s obecnějšími problémy současných médií: v roce 2001 měl Bild náklad 4,4 milionu, nyní 1,6 milionu. Mnoho čtenářů se přesunulo na web. A editor Julian Reichelt v rozhovoru s FT tvrdí, že dokážou dosáhnout na 10 milionů čtenářů denně.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].