0:00
0:00
Kultura16. 2. 20252 minuty

Audio týdne: Horor o hlasech, jež už nelze vypnout

Přemysl Hnilička
Astronaut

Často se stává, že autor příběhů, který začínal v rozhlase, nakonec přejde k psaní filmových, finančně lukrativnějších scénářů. Někdy se však můžeme setkat s opačným směřováním. Filmový scenárista a režisér Jan Vejnar, který na sebe předloni upozornil celovečerním debutem Přišla v noci, napsal hororový příběh Šum pro Český rozhlas až nyní. Důvod volby média je nasnadě: námět je totiž specificky auditivní.

Hlavní hrdina David (Viktor Kuzník) získá nahrávku pořízenou přede dvěma lety na oslavě, po níž zemřela jeho sestra. Pokouší se v ní najít důvod její smrti a zaujme ho zvuková stopa. Jako by v ní nacházel stále nové zvuky a hlasy. Jeho přítelkyně Veronika (Annette Nesvadbová) si všimne jeho rostoucí posedlosti a požádá ho, aby se nahrávky zbavil. David ji nakonec poslechne a smaže záznam ze všech svých nosičů. Ale zdá se, že už je pozdě. Hlasy, které říkaly, že „je třeba je uvítat“, už nelze vrátit zpátky...

↓ INZERCE

Vejnarův scénář pracuje s motivy ovládnutí mysli cizí mocí. Využívá také ohlasy moderních technologií, kdy hlavní hrdinové často používají umělou inteligenci, skrze niž je potom ovládají tajemné síly. Brněnský režisér Radim Nejedlý společně se zvukovým designérem Ondřejem Gáškem a zvukařem Samuelem Sochatzim budují klaustrofobický zvukový prostor, v němž se postupně vlády ujímají podivné síly, v čele s praslovanským hlasem Vladimíra Hausera. Příběh by si pravda zasloužil důraznější a nápaditější pointu. Přesto jde o poctivý pokus o žánrovou rozhlasovou hru, která zatím nemá v Česku velkou tradici a o niž se před Janem Vejnarem pokoušel hororový seriál Rádia Junior Lyžák nebo historická série dramatizací povídek z antologie Tichá hrůza z přelomu šedesátých a sedmdesátých let.  

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc