0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Kontext10. 9. 20249 minut

Hromobití ve Volkswagenu. Proč největší automobilka Německa hrozí uzavřením továren?

Čínští konkurenti vyvinuli cenově dostupné elektromobily, které jsou často stejně dobré jako vozy z Wolfsburgu  

Blíží se zavření? (Zaměstnanci Volkswagenu v saském Cvikově)
Autor: picture alliance

Už jen načasování té zprávy ukazuje její výbušnost. Podle několika zasvěcených osob si manažeři Volkswagenu záměrně počkali na zemské volby v Durynsku a Sasku. A zveřejnili ji až den poté, co voliči odevzdali své hlasy – včetně těch, kteří se již o svou budoucnost beztak obávají. Jako například zaměstnanci Volkswagenu v závodě na výrobu elektrických aut v saském Cvikově.

Až pak vedení koncernu minulé pondělí oznámilo bezprecedentní krizový plán. Podle generálního ředitele Olivera Blumeho hrozí firmě noví konkurenti, ekonomické prostředí se stalo „ještě tvrdším“, situace je „vážná“ a „mimořádně napjatá“, a to zejména pro tzv. klíčovou značku Volkswagen (do koncernu patří také Škoda, Seat Cupra, Audi, Porsche, Scania a MAN). Současnou krizi tak podle něj nelze překonat úspornými opatřeními, a vedení společnosti se proto cítí nuceno vypovědět záruku pracovních míst podepsanou v roce 1994.

↓ INZERCE

Co to znamená? Auta značky Volkswagen se prodávají tak špatně, že by se mohly začít zavírat továrny. Konkrétně se hovoří o uzavření jednoho závodu na výrobu aut a jedné specializované továrny vyrábějící například motory nebo převodovky. Značka přitom již koncem loňského roku vypracovala plán velkých úspor: pro roky 2024–2026 snížila náklady o deset miliard eur. Ovšem už letos v létě se mluvilo o tom, že ani to nebude stačit a koncern VW by se mohl navzdory takovým úsporám brzy dostat do červených čísel.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc