Češi, Němci a virtuální spása spalovacích motorů
S „výjimkou“ pro syntetický benzín je to trochu jinak, než se v Česku říká
Co bylo loni schváleno – a začátkem března zablokováno – po tomto týdnu zase platí. Ministerská rada EU se vrátila k původní verzi zákazu emisních aut po roce 2035 tak, jak ji předtím odsouhlasil Evropský parlament a jak se na ní loni během českého předsednictví dohodly i členské státy. Na to, že vše nakonec běží dál podle původního plánu, však kolem chystaného zákazu spalovacích motorů zůstává řada zmatků. Co tedy platí, co ještě zbývá dojednat a co z toho všeho plyne pro automobilové Česko?
Nula do roku 2035


Příslušná legislativa 2021/0197 dostala v pondělí poslední chybějící razítko v Radě EU, vrcholném unijním orgánu reprezentujícího vůli členských zemí. Leckdo sice v Česku vzbuzuje opačné naděje, ale podstatou zůstává faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Přesněji řečeno jde o prodloužení dřívějších emisních norem tak, aby se v budoucnu prodávala jen taková auta, která neprodukují žádné emise CO2. Právně jde takzvaně o nařízení, tedy právní normu s přímým účinkem, která rovnou platí bez dalšího posuzování v národních parlamentech.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu