0:00
0:00
8. 9. 20203 minuty

Nový plán Prahy: Potěšit cyklisty, nenaštvat řidiče

Hlavní město slibuje cyklostezky za 190 milionů, Respekt má kompletní seznam

Autor: Milan Jaroš

Trojbarevná koalice na pražském magistrátu se v pondělí dohodla na novém rozpisu, kde investovat do cyklistické dopravy. Magistrát chce dát na nové stezky z centrálního pražského rozpočtu skoro 190 milionů korun, další peníze přidají městské části.

Seznam má 29 položek a vychází z toho, co lokální pražské radnice samy navrhly. V pondělí plán jednomyslně schválila rada hlavního města, ve čtvrtek o něm má hlasovat zastupitelstvo. Městské části mají v Praze ohledně investic rozhodující slovo. Pokud tedy cyklostezky samy chtějí, cyklisté mají slušnou naději, že se nových tras skutečně dočkají.

↓ INZERCE

Z odsouhlaseného materiálu, který má Respekt k dispozici, lze vyčíst, že některé projekty už jsou připravené a dá se začít stavět ještě letos. Třeba dvě etapy takzvané severovýchodní cyklomagistrály prosazované radnicí na Praze 14. Jinde jde zatím jen o záměr, kde dotace od magistrátu teprve poslouží k vyhotovení projektové dokumentace, třeba v případě kratší spojky mezi cyklostezkami na Vítkově.

Severovýchodní cyklomagistrála

Pokud se povede aspoň část investic dotáhnout, půjde o krok správným směrem. Praxe z měst, kde radnice začaly brát kola vážně, vesměs ukazuje, že jde o levnou infrastrukturu a funkční řešení, jak v zahlcených městech umožnit přepravu většího množství lidí a vyhnout se dalším zácpám.

Nový pražský seznam má jen jeden háček. I když jde o hodně peněz, vesměs mají vznikat trasy, kde už dnes na kole jezdit jde, ale třeba jen po nezpevněné terénní cestě. Půjde tedy hlavně o vyasfaltování již existujících cest, aby se cyklistům jezdilo lépe. Žádný z projektů také nezasahuje do dopravy v užším centru. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr popisuje celý záměr tak, že se jedná o nekonfliktní investice, kde podpora cyklistiky nejde na úkor pruhů pro auta.

Příklady odvážnějších měst, jako je Kodaň, Amsterdam nebo nově Paříž, ukazují, že skutečná reforma jde dál. Má-li město vstřebat pohyb většího počtu lidí, přes auta už to nejde. Proto moderní metropole vyhrazují kolům i kus existující silniční sítě, aby se dalo na kole bezpečně jet i tam, kudy vede nejrychlejší spojení. Kolo se pak stává praktickou a nejrychlejší volbou, ne jen otázkou názoru nebo radosti z pohybu.

Kličkovat s investicemi tak, aby si automobilisté ničeho nevšimli, je podle současného vedení Prahy politická nutnost.  Je dobře, že s nimi magistrát začal. Ale skutečná „udržitelná mobilita“, kterou slibuje, bude chtít víc.

(function() { var scribd = document.createElement("script"); scribd.type = "text/javascript"; scribd.async = true; scribd.src = "https://www.scribd.com/javascripts/embed_code/inject.js"; var s = document.getElementsByTagName("script")[0]; s.parentNode.insertBefore(scribd, s); })();

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].