Lítačka je pořád jen Opencard v jiném hávu
I novou kartu bude provázet souboj o milióny zákazníků na obchodní a finanční produkty
Slovo miliony není přehnané. A nemusíme přitom počítat s tím, že Praze přibudou statisíce obyvatel. Lítačka nebo Opencard - záleží, kdo v souboji vyhraje, buď PPF nebo J&T – bude představovat v nejbližší budoucnosti nebývalou možnost, jak se dostat do myslí a peněženek všech, kteří si kartu pořídí.
Lítačka nebo Opencard budou pro zákazníka znamenat v poměrně blízké budoucnosti konformní možnost pomocí plastu platit cestování nejen po Praze, ale zřejmě i po celé zemi. Majitel karty se zároveň stane poměrně snadným objektem lákavých nabídek finančních a obchodních produktů – samozřejmě buď od PPF, nebo od J&T. Dvou firem, které jsou v různé fázi vlastnictví práva karty provozovat (opci na koupi systému opencard totiž vlastní 02, která patří do impéria PPF).
Lítačka vytlačuje nepopulární, s korupcí a defraudací spojenou Opencard. Tedy zatím jen „vytlačuje“. Opencard vlastní dnes 1,2 milionu zákazníků, novou Lítačku si lze kupovat pár dnů a dosud si ji pořídilo pár stovek lidí. Ve prospěch Lítačky ovšem mluví podmínky postavené pražskou radnicí. Opencard rozhodnutím pražského magistrátu bude postupně končit s tím, jak bude končit platnost fyzických karet. Nejpozději za čtyři roky. Nahrazovat ji bude postupně právě Lítačka.
Problém je, že Lítačka má jakousi protekci, která se nijak zvlášť neliší od protekce, kterou měla za doby Pavla Béma Opencard. Nenechme se mýlit faktem, že Opencard stála při rozjezdu osm stovek miliónů korun a Lítačka jen necelých deset. Opencard byla z jistého pohledu předražena, ale tehdy se stavěla i logistika, ke které Lítačka dnes přichází jako k hotovému produktu, protože systém postavený pro Opencard funguje. Podezření na možnou korupci v Opencard nevyvolávaly ani tak velké peníze jako neuvěřitelně výhodné podmínky, které tehdejší radní pro zavedení karty vytvořili.
Lítačka je na tom podobně. Ano, můžeme jít do papírových kupónů (autor je využívá) či mobilních aplikací, ale praxe ukazuje, že lidé věří kartám. V jedné její formě se jí dá platit. V jiné formě dostanete slevu. V další formě se stanete zlatým zákazníkem, v jiné budete mít výhradní vstup do jistých prostor. Že to umí i chytré mobily? Kdo všechno to využívá? Kdo jezdí dnes v Praze nebo ve vlacích na mobilní jízdenky?
Takže ano, pokrok se nedá zastavit; prostě si nás získává. Mít Lítačku bude zásluhou podmínek téměř nezbytné. Majitel karetních práv pak dostane skvělé portfolio zákazníků nejen v Praze, ale i několika dalších krajích. Protože společnost XT Card, v níž koupila J&T majetkovou účast, se podílí na provozu karet ve třech dalších českých krajích a též na provozu podobné jízdenky Českých železnic. České dráhy už delší dobu jednají s dopravními podniky velkých měst o vytvoření superkarty, která bude platit při „nákupu“ jakékoli jízdenky.
A je jasné, že kdo zvítězí v Praze, zvítězí v tomto byznysu v celém Česku. ANO a sociální demokracie asi dost dobře věděli, co dělají. Lítačka je stále jen Opencard v jiném hávu. Chce to změnu.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].