Manipulátor Herzmann?
Šéf agentury na výzkum veřejného mínění Factum Invenio Jan Herzmann už nechce dělat preference politických stran.
Šéf agentury na výzkum veřejného mínění Factum InvenioJan Herzmann už nechce dělat preference politických stran. Údajně proto, že jsou v nich velké rozdíly, což přičítá tomu, že ostatní agentury s nimi můžou - a asi i - manipulují. Herzmannovými slovy, průzkumy jsou zkrátka „cinknuté“ a on už s touhle společností odmítá být spojován.
To jsou jistě závažná slova a stojí za větší pozornost. Už jen proto, že jestliže má Herzmann pravdu, jsme už delší dobu obětí „vrtění psem“. Háček je ale v tom, že Herzmann zatím neřekl nic konkrétního. Na jasné otázky zatím odpovídá poněkud mlhavě. Nevíme tak, kdo konkrétně jaký průzkum manipuloval, na čí objednávku a proč.
Pan Herzmann říká, že velké výkyvy ve výsledcích měření preferencí politických stran sleduje zhruba od roku 2006. Jestli je to tak, proč se svým rozhodnutím nebýt dál ve „společnosti manipulátorů“ otálel až do roku 2008? A proč v roce 2006 společnost Data Collect, jejíž byl spolumajitel, publikovala svoje šetření, které zeleným předvídalo více než komunistům a lidovci by se podle něj vůbec nedostali do poslanecké sněmovny – aniž by byl ale doprovozen zmínkou o použitém vzorku a metodologii včetně toho, zda se vůbec jedná o stranické preference, nebo volební prognózu (později se ukázalo, že zadavatelem byla americká společnost PBS, která pracovala pro ČSSD, jíž by se koalice se zelenými hodila)? Znamená to tedy, že i Herzmann se na manipulacích podílel? Jestliže ano, co se nyní změnilo, že už dál nechce?
Otázek je celá řada, ale Herzmann zatím žádné jasné odpovědi nedává. To je přitom víc než škoda. Otevřel totiž důležité téma. Dnes a denně jsme zaplavování kvantem informací a je stále obtížnější se v nich vyznat. Nad podezřením, že někdo může manipulovat volebními preferencemi a ovlivnit tak výsledky voleb nebo aktuální politickou situaci nelze v moderní době jen tak mávnout rukou. Nakolik je tohle podezření reálné můžou osvětlit právě lidé jako pan Herzmann. Bohužel svými slovy tomu nenapomohl ani o píď. Spíš nás v tématu ještě víc ztratil.
Jestli má tedy pro svá slova důkazy, měl by je co nejdřív dát na stůl. A jestli ne, příště by se vyplatilo dvakrát přemýšlet, než střílet něco od boku. Zatím to vypadá spíš na to, že pan Herzmann už nechtěl preference dál dělat, protože jeho firmě nic nevynášely (každá agentura je dělá už roky zadarmo) a svým prohlášením chtěl na sebe zřejmě strhnout větší pozornost.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].