0:00
0:00
6. 8. 20083 minuty

Cigarety Petra našim dětem

V trafikách se objevil nový typ cigaret Petra. Jsou to takzvané slimky, tedy cigaretky elegantní, tenké a poměrně lehké.

Autor: Respekt

V trafikách se objevil nový typ cigaret Petra. Jsou to takzvané slimky, tedy cigaretky elegantní, tenké a poměrně lehké. Krabička je růžová, bleděmodrá nebo pastelově zelená a je na ní mašlička s přezkou. Vypadá něžně a mile a je to zjevně výrobek pro slečny. Zvláště po něm musí toužit slečny pod osmnáct, tedy ve věku, kdy jsou mladí lidé na jednu stranu velmi dospělí a samostatní, ale zároveň chodí ještě spát s plyšovým medvědem. Těžko si lze představit, že by si růžové Petry s nadšením koupil padesátiletý zedník. Cigarety, které v minulých letech proslavila reklama „Moje parta-moje Petra,“ tedy zůstávají tabákovým výrobkem doporučovaným nezletilcům, což je nezákonné. Ale nedá se to dokázat, protože zakazovat růžové krabičky na cigarety je stejný nesmysl, jako zakazovat růžové krabičky všeobecně.

↓ INZERCE

Možná, že jednou všude na světě zvítězí protikuřácké zákony a stejně tak povinné regulace tuku, alkoholu nebo soli. Jenomže to nebude k ničemu, protože žádným zákonem nelze postihnout touhu po sebezničení, cynismus, nezodpovědnost a chamtivost. To všechno není protizákonný čin, jsou to lidské vlastnosti. Proti nim nemůže bojovat žádné společenství, musí se s nimi vypořádat každý z nás úplně sám.

Zaměřit jistý typ cigaret na dívky mezi čtrnácti a dvaceti znamená vyslat signál, že kouření je půvabné a roztomilé jako králíček. To si určitě nemyslí ani ten nejzarytější kuřák, ani obalový grafik, ani hlavní manažer tabákového koncernu. Nemyslí si to vůbec nikdo, snad kromě vaší čtrnáctileté dcery, které ty cigarety koupil její osmnáctiletý kamarád. Lidé, kteří takové cigarety vyvíjejí a prodávají, by nejspíš řekli, že jinou práci nesehnali, že dělají, co se po nich žádá shora a vůbec, že se každý může rozhodnout, zda si ty cigarety koupí. Ale tak to právě není. Na nikoho z nás nemíří vrchnost pistolí. Vždycky můžeme domyslet, komu a čemu naše práce slouží. A do určitého věku se lidé nerozhodují podle sebe, ale podle toho, co jim velí reklama.

Bylo by proto dobře, kdyby výrobce stáhl „dětské Petry“ z prodeje, a  nadále se zaměřil výhradně na kuřáky, kteří si ničí zdraví v dospělosti a na základě vlastního rozhodnutí. A bylo by také pěkné, kdyby je maloobchodníci přestali objednávat. Nic z toho se asi nestane. Přemýšlejme proč.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].