0:00
0:00
Agenda7. 3. 20094 minuty

Vzestup v pádu

Mobilní odvětví prochází transformací, která pro následující roky slibuje rychlý růst. Když použijeme příměr z výpočetní techniky, je to, jako kdyby se osobní počítač, grafické uživatelské rozhraní, vysokorychlostní internet a open-source software objevily všechny najednou.

Astronaut
Autor: Globe Media / Reuters

Když se zástupci odvětví mobilní telekomunikace nedávno sešli v Barceloně na veletrhu Mobile World Congress, největší světové přehlídce v oboru, zdálo se, že levá ruka neví, co dělá pravá. Šéfové bědovali nad krizí a dožadovali se uvolnění kmitočtového spektra jako nástroje k povzbuzení odvětví. Avšak ve výstavních halách jste sotva stačili sledovat všechny ty nové „chytré“ telefony a služby.

↓ INZERCE

Tento vnitřní rozpor zřejmě ještě nějaký čas potrvá. I když se doufá v opak, ani toto odvětví není vůči recesi imunní. Spotřebitelé obměňují telefony pomaleji, což výrobce tvrdě zasáhne: očekává se, že prodej přístrojů letos poklesne alespoň o deset procent poté, co v roce 2008 vzrostl o šest procent na 1,2 miliardy.

Odvětví však zároveň prochází transformací, která pro následující roky slibuje rychlý růst. Když použijeme příměr z výpočetní techniky, je to, jako kdyby se osobní počítač, grafické uživatelské rozhraní, vysokorychlostní internet a open-source software objevily všechny najednou.

Konvenční přístroje se velmi dobře hodí k telefonování a odesílání textových zpráv, ale cokoliv složitějšího, například surfování na internetu, již vázne. Úplně zapomeňte, že byste přidávali nový software: instalování aplikací je horor.

U nejnovějších chytrých telefonů, které se na celkovém prodeji přístrojů podílejí 15 procenty, jsou však telefonování a posílání zpráv jen dvěma funkcemi z mnoha. Nové aplikace, často propojené s nějakou službou na internetu, lze stahovat z internetového „obchodu“ pomocí několika ťuknutí na dotykovém displeji nebo miniaturní klávesnici. Uživatelé tam naleznou nepřebernou nabídku: jsou tu tisíce mobilních aplikací, od těch užitečných (diářů a čteček elektronických knih) až po absurdní (simulátory pivních sklenic a vyluzovače zvuků bzdění).

Jak se dalo čekat, průkopníkem takovýchto flexibilních přístrojů a programů, které na nich fungují, se stal nováček v mobilním odvětví, firma Apple. Do konce roku 2008 prodala více než 17 milionů svých elegantních iPhonů a lidé si z jejího obchodu „App Store“ stáhli od jeho zpřístupnění vloni v červenci přes 500 milionů aplikací.

Ostatní firmy kráčely ve šlépějích Applu. Své vlastní obchody s aplikacemi představil v Barceloně například softwarový gigant Microsoft i největší výrobce telefonů, firma Nokia. Totéž učinil výrobce komunikátoru BlackBerry, společnost Research in Motion (RIM), a Google, největší světová internetová firma.

Na základě popularity stahování softwaru na chytré telefony a rapidního růstu mobilního širokopásmového internetu začaly přední firmy v oboru vyslovovat prognózy ohledně růstu přenosu mobilních dat, které připomínají fantastické předpovědi z dob internetového boomu. Nokia Siemens Networks, výrobce síťových produktů, očekává, že do roku 2015 vzroste přenos mobilních dat třistakrát.

Ale ne každý na tom získá. Díky postupné přeměně telefonů v počítače projde mobilní telekomunikace konečně přeměnou, která se předpovídá několik let: původně vertikálně integrované odvětví se zřetelně rozvrství podle technologií, ať jde o sítě, zařízení, operační systémy nebo aplikace. Z vertikálního „salámu“ se stává vrstvený „hamburger“, říká Carl-Henrick Svanberg, šéf firmy Ericsson, největšího výrobce produktů pro mobilní sítě.

Tím se také změní ekonomika odvětví. Doposud měli nejsilnější pozici síťoví operátoři, vysvětluje Ben Wood z firmy CCS Insight, jež se zabývá průzkumem trhu. Vlastnili kmitočtové spektrum, stavěli sítě, udržovali vztahy se zákazníky – a pak shrábli většinu kořisti. Ben Wood však předpovídá, že v novém světě se budou o příjmy a zisky muset dělit s poskytovateli softwaru a služeb, jako jsou Apple, Google a Facebook.

Celý článek čtěte v pondělním vydání Respektu.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].