Mladí Američané mění auta za kola a autobusy
Ideál motorizované svobody zřejmě spěje ke konci
Když počátkem století sjel z výrobní linky první Ford T, odstartovala tím dlouhá love story Američanů a jejich vozů. Na dálnice vyrážela obří auta a vůz se spotřebou malého letadla nedával spát tisícovkám kluků. Nyní však ve Spojených státech dorostla generace, která možná dá svému národnímu miláčkovi definitivně kopačky.
Američani řídí méně, říká jasně americká studie Doprava a nová generace. Její autoři to dokládají řadou statistik. V roce 2011 odřídil průměrný Američan o šest procent mil méně než v roce 2004. Ještě „hůř“ byl na tom průměrný Američan ve věku mezi šestnáct a čtyřiatřiceti lety – to se podle statistiků počet odřízených mil snížil o 24 procent.
Ne že by ale mladí seděli doma: mezi lety 2001 až 2009 vzrostlo v téhle věkové skupině používání kola o 24 procent, používaní hromadné dopravy dokonce o 40 procent a používaní vlastních nohou o 16 procent.
Otázka, kterou teď Američané řeší, je proč se to děje a co to vlastně znamená. „To, že přicházejí ve stejný čas takto odlišné a protichůdné věci, naznačuje, že jsme svědky dlouhodobého kulturního posunu,“ vysvětluje v listu The New York Times Mimi Sheller, profesorka sociologie zabývající se právě dopravou.
Nejde jen o to, že přetrvávající krize by lidem bránila pořídit si nové auto. I když je málo pracovních míst a rostoucí ceny benzínu jsou jedním z důvodů, že je používání aut na ústupu, stále je dost Američanů, kteří by si mohli vůz bez problémů pořídit. Často však jde o rozhodnutí ze zcela jiného důvodu.
V devadesátých letech byl snem americké rodiny domek na předměstí, dnes čím dál více mladých touží po bydlení ve městě s dostupnou veřejnou dopravou.
Významnou roli podle vědců u mladé generace hrají moderní technologie, které umožňují komunikovat s lidmi, aniž by bylo nutné sednout do auta a jet na druhý konec města. S vývojem technologii je zároveň čím dál jednodušší najít ideální cyklotrasu a mít stále při sobě aktuální informace o městské dopravě a jízdních řádech. Právě to, jak být uživatelům nablízku při jejich každodenních činnostech, je podle magazínu MIT Technology Review ostatně novým trendem, který zaměstnává řadu vývojářů a firem.
Významnou roli ve věkové kategorii řidičů do 35 let hraje rovněž ekologie. Mladí Američané souzní s plánem prezidenta Obamy na snižování emisí v ovzduší - a doprava je produkci emisí ve Spojených státech na druhém místě hned po elektrárnách.
„Amerika dlouho vytvářela dopravní politiku na základě předpokladu, že řízení bude dále vzrůstat stabilním a rychlým tempem. Měnící se dopravní preference nejen mladých Američanů vrhají na tenhle předpoklad stín pochybností,“ píšou ve zmíněné studii vědci. Upozorňují tak na tradiční politické sliby o zlepšování infrastruktury pro automobily, které už pro novou generaci nemusí být tím, co chtějí slyšet.
Neochota otáčet klíčkem v zapalování je pochopitelně komplikací pro automobilový průmysl. Zatímco v roce 2001 si generace do 35 let registrovala 24 procent nových automobilů, loni to bylo už jen 13 procent - a nejčastějšímu kupci nového vozu dnes už v USA není mezi třiceti a čtyřiceti lety, ale po padesátce. Zatímco automobilky tak cílí reklamní kampaně na sociální sítě a vyvíjejí ekologické vozy, které by reflektovaly přání mladých řidičů chránit planetu, Američané oprašují kola a kupují si jízdenky na autobus.
Změnu znamená nový trend i pro realitní trh. V devadesátých letech byl snem americké rodiny domek na předměstí, dnes čím dál více mladých touží po bydlení ve městě s dostupnou veřejnou dopravou; podle studie by téměř 80 procent Američanů pod pětatřicet rádo žilo přímo ve městě.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].