Fenomén Tata
Největší indický podnik Tata Group nevyrábí jen nejlevnější auta na světě ale třeba i české čaje.
Do paměti většiny Evropanů se Ratan Tata zapsal jako člověk, který světu přinesl nejlevnější auto na světě, popřípadě jako člověk, který spasí za 37 miliard korun Jaguar a Land Rover od nekonkurenceschopného Fordu. Šéf největší indické soukromé společnosti má ale daleko širší portfolio. Jeho téměř sto dceřiných firem podniká od ocelářství až po telekomunikace.
Indové společnost Tata znají již několik desetiletí. Pijí Tata čaj, jezdí v Tata autě, ubytovávají se v Tata hotelích nebo spotřebovávají elektřinu z Tata elektráren. Roční příjmy společnosti již dosáhly částky odpovídající zhruba polovině českého rozpočtu. Firma zaměstnává přes 300 tisíc lidí.
Rodinná firma
Ratan Tata je představitelem páté generace rodiny Tatů v čele společnosti a vedle Lakšmiho Mittala je asi nejmocnějším indickým podnikatelem. Firmu Tata Group založil Jamshedji Tata v roce 1903, když v indické Bombaji otevřel první velký hotel, který nebyl vlastněný Evropany.
Nejznámějšími dceřinými firmami jsou Tata Steel zaměřená na produkci ocele a Tata Motors vyrábějící auta. Tata Steel se uvedla na evropském kontinentu v roce 2006, kdy pohltila britský ocelářský gigant Corus za téměř 200 miliard korun. V Česku zase od roku 2006 podniká Tata Tea, která koupila českou jedničku ve výrobě čaje - společnost Jemča Jemnice.
Vzestup Indie?
Za mezinárodní expanzi vděčí společnost Tata Group mimo jiné masivnímu růstu indické ekonomiky. „Indie za posledních deset let roste přes 8 procent ročně. Tata Motors je ale teprve na začátku. Ještě to není úspěch, který přijde, až naučí všechny Indy přesedlat z kol na malá auta,“ předpověděl pro Respekt.cz analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.
Společnost Tata Motors plánuje se svými vozy expandovat z Indie do Číny, Brazílie a Ruska. V Rusku se tak utká na trhu i s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto. Mateřský koncern Volkswagen chce totiž na ruském trhu získat až desetiprocentní podíl. Od 1. dubna bude ruské aktivity Volkswagenu řídit Martin Jahn.
Škoda Auto si ale z vozů Tata zatím těžkou hlavu nedělá. „Ještě tam nejsou. Uvidíme, s jakým modelem přijdou. To, co zatím předvedli, je nižší třída než Fabie, takže přímá konkurence to nebude,“ uvedl pro server Respekt.cz tiskový mluvčí společnosti Jaroslav Černý.
Vozy Tata v Evropě?
Do Evropy zatím Tata nemíří, nicméně pokud by svůj nejlevnější model Nano upravila pro evropské normy, nestál by více než 100 tisíc korun. Indická verze vyjde na polovinu. „Nikdo neví, jestli dorazí do Evropy. Až dorazí a splní evropské normy, tak uvidíme. Zatím nemáme žádnou strategii, která by počítala s jejich příchodem,“ prozradil Černý.
Podle analytika Aleše Michla budou asijské firmy sázet čím dál více na kvalitu. „Uvědomují si, že nákladové podmínky se začnou dorovnávat. Jejich auta jsou zatím takový plecháčci, ale za deset let budou srovnatelné s německými,“ tvrdí. Společnost Tata Motors by mohla využít i know-how se získaných automobilek Jaguar a Land Rover.
Evropa musí spoléhat na inovace
Podobně by na evropském trhu podle Michla mohly uspět také automobilky z Číny. „Evropa se může bránit jen inovacemi. Musí stavět na svých mozcích. Žádné regulace Evropské komise nám nepomůžou,“ dodal Michl.
Rychlejšímu nástupu zahraničních firem v Evropě pomáhají také zmíněné akvizice. Ratan Tata se již nechal slyšet, že si dělá zálusk na další automobilku Ferrari. Vzestup Tata Motors by se tak mohl ještě urychlit.
Firma Tata Motors začala vyrábět auta teprve před deseti lety. Vznikla ale už v roce 1945, kdy začala s výrobou lokomotiv. Nyní se chce zaměřit také na ekologicky šetrné vozy. S francouzskou společností MDI tak vyvíjí auto, které bude z větší části poháněno stlačeným vzduchem. Jeho produkce by měla začít již letos v létě.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].