Anketa: Proč Andrej Babiš koupil vydavatelství MAFRA
Co to znamená pro českou politiku a česká média
Karel Hvížďala, novinář
Je to prolomení starého tabu, že by měly být čínské zdi mezi médii, byznysem a politikou. Pan Babiš, stejně jako třeba pan Soukup, patří k podnikatelům, kteří se zajímají o média hlavně proto, že chtějí dělat politiku. Vidím to jako nešťastný vývoj zvláště na tak malém trhu, jakým je ten český. Důležité je ale říct, že vztah médií k politice je velmi složitý. Když například Kronen-Zeitung podporoval v Rakousku Jörga Haidera, tak mu strašně klesl prodaný náklad a Haider ve volbách propadl. Takových případů je víc. Vztah média a politika je mnohem sofistikovanější, méně vypočitatelný, méně přímý, takže pokud tohle panu Babišovi nedojde, tak by se také mohlo stát, že náklad Lidových novin a Mladé fronty půjde dolů ještě rychleji, než je tomu dnes.
Lukáš Jelínek, politolog
Ve svobodné společnosti se tomu asi zabránit nedá, ale je to věc nebezpečná, která by měla být pozorně sledována. Obecně je velmi nešťastné, když se propojuje mediální moc s politickými zájmy. Obzvlášť nebezpečné to může být za současné situace, kdy dochází z nejrůznějších stran k destruování ústavního systému založeného na politických stranách. Navíc si nejsem úplně jistý přirozenou schopností českých žurnalistů bránit se přímým politickým vlivům, kdyby se s nimi dostali do takto těsného kontaktu.
Václav Sochor, šéfredaktor týdeníku Marketing & Media
O tom, proč Babiš koupil zrovna Mafru, můžeme nyní jenom spekulovat. Na prodej je nejen MAFRA, ale i Ringier - a určitě s oběma domy Babiš vyjednával. Domnívám se, že kdyby to bylo možné, tak by rád koupil oba. První důvod, proč si vybral Mafru, může být ten, že má daleko větší potenciál, pokud jde o Babišovy politické ambice a jeho hnutí ANO. Druhý důvod může být, že pokud by koupil Ringier, mohl by se dostat do relativně velkého nebezpečí, že antimonopolní úřad nákup neschválí, protože Ringier má asi dvojnásobný zásah čtenářské populace oproti Mafře. Nemyslím si, že by tam byly finanční důvody, oba domy se dají z hlediska výkonu a profitu ohodnotit zhruba na stejnou částku.
Erik Tabery, šéfredaktor týdeníku Respekt
Na přesnou odpověď nám ještě chybí dostatek informací, ale je to první miliardář a vlastník jednoho z největších a nejvlivnějších vydavatelství, který je zároveň představitelem politického hnutí. Z tohoto hlediska je to největší událost na mediálně-politické scéně od časů Vladimíra Železného. Pro média to není dobrá zpráva; tím spíše, že MF Dnes byla největším investigativním deníkem v Česku.
Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info
Příběh mediálních nákupů Andreje Babiše má několik rovin. Zaprvé je to zajímavé vysvědčení pro novináře, kteří podlehli touze po exkluzivitě a publikovali bez patřičného odstupu „zaručené“ zprávy o tom, že byl koupen Ringier. Za druhé jde o obdivuhodný příklad toho, jak si lze média šikovnou hrou povodit podle vlastních potřeb. Za třetí je to hezká ukázka využití sociálních sítí, přesněji Twitteru pro mediální komunikaci. Za čtvrté jde o zamíchání karet, u kterého musí více než zpozornět další velcí privátní mediální investoři - Bakala, Savov a Soukup. Za páté, MAFRA má diverzifikovanější mediální portfolio než Ringier včetně mnohem silnější pozice na webu, takže tato investice může dávat strategicky větší smysl. Za šesté, propojení tak silného byznysového hráče s tak silnými mediálními značkami představuje vždycky riziko, protože pokušení propojovat oba světy je obrovské, zvláště když jsou v pozadí i politické zájmy. V každém případě máme všichni o zábavu a dobrodružství postaráno.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].