Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda v sobotu v rozhovoru pro MF Dnes řekl, že jediným komerčním provozem ČD jsou vysokorychlostní vlaky Pendolino. Ostatní vlakový provoz většinou funguje na základě dotačních smluv s jednotlivými kraji. Spory o miliardy korun týkající se plateb za tyto služby jsou dobře známé, ale to, nakolik komerčně neúspěšný byl čtyřiapůlmiliardový projekt Pendolino, se do značné míry podařilo udržet pod pokličkou. Podle vlastních údajů Českých drah, citovaných v pátek Českou televizí, vykazují vysokorychlostní vlaky roční ztrátu 500 až 550 milionů korun. Bývalý generální ředitel ČD Josef Bazala vyvolal v roce 2006 trochu rozruchu tím, že požadoval postih vedoucích pracovníků, kteří smlouvu na dodávky Pendolin podepsali, jenže pak se přesunul do vedení dceřiné společnosti ČD Cargo provádět podobná rozhodnutí. Černá díra na peníze v provozu Českých drah je jen jednou ukázkou toho, proč je ČR na globální krizi připravená hůř, než se na první pohled zdá.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].