Zachrání nová vlna hororů kinematografii? Tak se ptá titulek článku od Anny Smith pro deník The Guardian, který si všímá toho, že v roce rozpačitých a neuspokojivých tržeb v kinosálech jsou to právě strašidelné filmy, které lámou rekordy. Filmová adaptace románu To od Stephena Kinga dokonce zažila s celosvětovými tržbami okolo 180 milionů dolarů nejlepší premiérový víkend, jaký se kdy danému žánru podařil.
V závěsu za ním pak boduje Annabelle 2: Zrození zla a Uteč. Na notu podvědomých úzkostí se ostatně chystá zahrát i nový snímek Darrena Aronofského s názvem Matka! Horory tak postupně pronikají mezi top 30 nejúspěšnějších filmů roku, kde se obvykle více daří sci-fi, fantasy nebo akčním a rodinným filmům. Anna Smith se tak v textu pokouší přijít na to, čím je tato mánie způsobená.
Horor je cyklický žánr: na počátku každé renesance je vždy výrazný snímek, který zájem odstartuje. Bylo to Psycho, byl to Vymítač ďábla, byl Texaský masakr motorovou pilou, byla to Záhada Blair Witch. V současnosti sledujeme velký zájem o retro osmdesátých let. „Adaptace knihy To je Spielbergův / Lucasův film pro ty, kteří byli příliš mladí, kdy tito tvůrci tvořili svá nejlepší díla. Stranger Things pomohly otevřít tomuto trendu dveře,“ uvádí v článku Clare Binns z britského řetězce kinosálů Picturehouse.
Důležitý postřeh pak přináší Alan Jones, ředitel londýnského filmového FrightFestu: „Sleduji, jak horor stále přitahuje nové a mladší publikum, které obsah konzumuje způsobem, jakým jsem my nikdy nemohli, a začínají se zajímat o další možnosti žánru.“
Horor totiž vybízí ke skupinovému sledování, proto táhne mladou generaci do kina, ale i k domácím projekcím. Generace rodičů a prarodičů místo toho ve svých diváckých zvycích preferuje individuální sledování DVD. Skvěle to popisuje devatenáctiletý student Andrew Williams, který se na To vypravil se skupinou přátel: „Ty nejlepší horory se musí sledovat v naprosté tmě a tichosti a s prostorovým zvukem. Ale s dalšími lidmi kolem vás, aby člověk vnímal tu atmosféru strachu v místnosti.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].