0:00
0:00
Denní menu27. 7. 20173 minuty

Výrobce sandálů Birkenstock vytáhl do boje proti Amazonu

Řediteli staré německé obuvnické firmy Davidu Kahanovi se ale nové nastavení pravidel nezamlouvalo.
Autor: Birkenstock

Německá firma Birkenstock vyrábí obuv od konce 18. století, tedy dost dlouho na to, aby získala pověst společnosti, která prodává kvalitní zboží. Firma se sídlem v městečku Neustadt an der Wied na západě Německa si vydobyla věhlas především díky jednoduchým, kvalitním sandálům z korku a kůže, které prodává do celého světa. Pohodlné sandály se dvěma přezkami si v 60. letech 20. století oblíbili také vyznavači kultury hippie v USA, což tradiční firmě získalo status kultovní značky a důležitý nový trh. Napříč Spojenými státy od té doby vznikly stovky autorizovaných obchodů, které prodávají výrobky Birkenstock.

Ve druhé dekádě 21. století však stále méně lidí chodí nakupovat věci do kamenných obchodů, místo toho si je objednávají pouhým kliknutím myši na webové stránce - a internetový gigant Amazon jim je doručí až domů. Podle nedávného průzkumu začíná svůj nákup na Amazonu 55 procent Američanů.

↓ INZERCE

Řediteli staré německé obuvnické firmy Davidu Kahanovi se ale tohle nové nastavení pravidel nezamlouvalo a v loňském roce proto všem obchodům jakýkoli prodej výrobků Birkenstock přes Amazon zakázal. Kahanovi vadilo, že spolu s prodejem zboží jeho firmy přes internetový obchod prudce narostlo množství falešných kopií sandálů Birkenstock.

To, co Amazon dělá, je mimo hranice jakékoli slušnosti. Je to vztyčený prostředník všem značkám.

Jenže Amazon se jeho zákaz pokusil obejít - kontaktoval kamenné obchody a nabídl jim, že od nich bude kupovat výrobky Birkenstock za plnou cenu, aby je dál mohl mít ve své internetové nabídce a prodávat je zákazníkům. Když se to minulý týden dozvěděl Kahan, sepsal emotivní pětistránkový dopis, který rozeslal všem obchodníkům, kteří zboží Birkenstock prodávají. To, co Amazon dělá, je mimo hranice jakékoli slušnosti. Je to vztyčený prostředník všem značkám,napsal Kahan v dopise, který zveřejnil deník Washington Post (který shodou okolností vlastní Jeff Bezos, majitel Amazonu). Kdo Amazonu zboží Birkenstock poskytne, toho obchod bude navždy zavřen, varuje Kahan v dopise. „Birkenstock Amazonu NEPRODÁVÁ.“

Mluvčí Amazonu deníku Washington Post vysvětlila, že Amazon nakupuje od třetích stran proto, „aby mohl svým zákazníkům nabídnout větší nabídku skvělých značek“. Kahanův dopis ale nekomentovala.

Obchodníci, které deník oslovil, mají jasno. „Je skvělé, že konečně někdo ukázal Amazonu jeho místo,“ řekl Postu například majitel obuvnictví Martin‘s Family Shoes v Gettysburgu, který si e-mail od Kahana přečetl minulý týden. Na prodeje zboží od Birkenstock si prý stěžovat nemůže - letos narostly o 20 procent. „Nevidím žádný důvod, proč bych měl prodávat na Amazonu.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].