Ze světa prudce se rozvíjející umělé inteligence (AI) přicházejí přelomové zprávy téměř každý den. Některé objevy vzbuzují nadšení, jiné spíše obavy, u dalších (nejspíš u většiny) zatím zkrátka nevíme, jaký bude jejich dopad. On-line magazín Quartz přináší zprávu z ranku těch spíše pozitivních. Informuje o AI systému, který s obrovskou přesností dokáže rozpoznat falešné umění. Konkrétně u malby jde o to, že každý umělec používá štětec jiným způsobem. Podle odlišnosti tahů se nakonec falzifikáty rozpoznávaly i doposud. Umělá inteligence k tomu ovšem dodává přesnost, jíž jsou lidé jen obtížně schopni.
Systém, o němž píše Quartz, využívá databázi, v níž jsou uskladněny informace o osmdesáti tisících způsobech tahů štětce či pera, které byly použity na bezmála třech stovkách (digitalizovaných) maleb a kreseb. Systém by tak měl se stoprocentní přesností rozpoznat pravého Picassa, Matisse či Schieleho od falzifikátů. Dobrou zprávu pro technopesimisty obávající se nadvlády strojů nad lidmi je přitom fakt, že umělá inteligence se zde neobejde bez lidské práce – nebo přesněji na ní staví.
Vychází totiž z výzkumu historika umění Mauritse Michela van Dantzing, který v půli dvacátého století identifikoval jednotlivé malíře právě podle toho, jak „tlačili“ na štětec či pero, jak široké či úzké byly jejich linie, a dalších specifických znaků. Právě jím vyvinutý systém zvaný Pictology se stal základním „výukovým“ materiálem pro stroje. Quartz nicméně upozorňuje, že zatím byla pozornost věnována dílům s jasnými liniemi. Skutečná zkouška nastane, až přijde řada na malby, kde tahy štětce víc splývají. Teď se v laboratořích chystají na impresionisty.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].