Screenshotoví aktivisté bojují proti symbolu lživých webů. Píší inzerentům, aby stáhli reklamu
Americká webová stránka Breitbart News je v současnosti asi nejviditelnějším příkladem webů, které šíří zcela vymyšlené, zato emocemi nabité zprávy typu „Tisíc muslimů zapálilo nejstarší křesťanský kostel v Německu“. Podobné weby, které se tváří jako solidní zpravodajské redakce, mají obrovskou moc. Důkazem může být i vítězství Donalda Trumpa v amerických volbách nebo třeba Brexit. Americký vědec jménem Nathan Phillips nyní objevil mocnou zbraň, jak se těmito dezinformačními weby bojovat.
Phillips poprvé kliknul na Breitbart News na konci listopadu loňského roku a nestačil se divit. Zvěsti od jeho přátel, kteří mu poradili stránku navštívit, nelhaly: byla plná senzačních titulků jako „Ženy používající antikoncepci jsou neatraktivní a bláznivé“. Phillipse hned napadlo, jak taková stránka může přežít. Lépe řečeno, jaká firma by vedle zpráv podobného typu chtěla inzerovat (protože každý web je živ z inzerátů). Ke svému překvapení na stránce viděl blikat také reklamu na svou alma mater – Fakultu životního prostředí na Duke University. „To byla rána pod pás,“ řekl New York Times.
Správně došel k tomu, že jeho škola o existenci reklamy na pochybném serveru nemá ponětí, a rozhodl se ji o věci informovat. Škola reagovala okamžitě a reklamu z Breitbart News stáhla s ujištěním, že něco podobného se nebude opakovat. Phillips si v tu chvíli uvědomil, že právě objevil novou formu aktivismu. A posílen úspěchem začal obesílat další firmy.
CONFIRMED: Boom! @Visa has blocked Breitbart from their media buy! Thank you!
— Sleeping Giants (@slpng_giants) December 30, 2016
Podobných aktivistů se poté objevily tisíce. A v polovině listopadu pak vznikla na Twitteru skupina Sleeping Giants, která je sdružuje. Spící obři obeslali již více než tisíc firem, jejichž reklama se objevily na Breitbart News. Čtyři sta z nich slíbilo, že reklamu stáhne. Obři postupují jednoduše – najdou na dezinformačním webu reklamu na firmu, jako je třeba automobilka Audi, umístěnou hned vedle článku se lživým či nenávistným titulkem. Sejmou snímek obrazovky a obrázek pošlou PR oddělení inzerující firmy, která většinou o umístění reklamy na Breitbart News nevěděla. Reklamu totiž umisťují naprogramovaní roboti. Firmy prý na e-mail s upozorněním zpravidla reagují v horizontu hodin – nikdo si nechce pošramotit reputaci. „Snažíme se zastavit rasistické weby tím, že jim odstřihneme jejich dolary,“ říká profil Spících obrů na Twitteru. „Momentálně se zaměřujeme právě na Breitbart News, protože je to největší ryba,“ řekl NYT jeden z členů Spících obrů. Řada členů posílá firmám snímky z Breitbart News anonymně, protože často v těchto společnostech sami pracují. Screenshotoví aktivisté, jak je deník označuje, mají na kontě úctyhodné skalpy - z Breitbart News už reklamu stáhl třeba výrobce stravy Kellogg‘s, zmíněná automobilka Audi nebo banka Chase.
.@dish Your ads are being placed on Breitbart (online haven for racists). Please opt-out, easy to do » @slpng_giantspic.twitter.com/RV1gDcR8eU — Sandy B (@hierglyph) 11. ledna 2017
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].